Bu
çalışmanın amacı Michalos, Creech, Swayze, Kahlke, Buckler & Rempel (2012)
tarafından geliştirilen, Gericke, Pauw, Berlung & Olsson (2018) tarafından
güncellenen orijinal adı “Sustainability Consciousness Questionnaire” olan
ölçme aracının Türkçe’ye uyarlanmasıdır. Bu araştırmaya Batı Karadeniz
bölgesinin orta ölçekli bir ilinde yer alan 5 okuldan (1 sağlık meslek, 1
endüstri meslek, 1 fen lisesi, 2 anadolu lisesi) toplam 1085 öğrenci gönüllü olarak
katılmıştır. Verilerin analizinde ölçeğin orijinal yapısına bağlı kalınarak
Açımlayıcı Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. AFA
sonucunda üç madde faktör yüklerinin düşük olması ve diğer faktörleri de
yaklaşık oranlarda temsil etmesi nedeniyle ölçekten çıkarılmıştır. Üç alt
ölçekten oluşan SBÖ’nün AFA ve DFA sonuçları ölçeğin orijinal, İsveç ve Tayvan
versiyonları ile uygunluk gösterdiğini kanıtlamıştır. Ölçeğin uyum
geçerliliğini ortaya koymak için Standart Faktör Yükleri, AVE ve CR değerleri
hesaplanmıştır. Hesaplanan değerler ölçeğin uyum geçerliliğini doğrulamaktadır.
Ölçeğin ayırma geçerliliğini ortaya koymak amacıyla alt ölçeklere ait her bir
faktör için AVE değerleri ile bu faktörler arasındaki korelasyon katsayısının
karesi karşılaştırılmış, ayırma geçerliliğinin sağlandığı analizler neticesinde
ortaya konmuştur. Ölçeğin ayırt ediciliğini test etmek için madde analizi, üst
% 27 ile alt % 27’lik gruplar arasındaki farkların anlamlılığı için t-testi
yapılmış, ölçekte yer alan maddelerin kişileri ne derece ayırt ettiğini ortaya
koymak için ise düzeltilmiş madde toplam korelasyonları hesaplanmıştır. Madde
toplam korelasyonlarının .300 ile .819 arasında, t değerlerinin de 2.237 ile
18.812 arasında değiştiği gözlenmiş, ölçeğin tüm maddelerinin ayırt edicilik
güçlerinin yeterli olduğu (p<.05)
görülmektedir. Ölçeğin geneli için Cronbach katsayısı 0.860 olarak
hesaplanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2019 |
Submission Date | October 16, 2018 |
Acceptance Date | May 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.