Bu araştırmanın amacı Saldırganlığa Alternatif Davranışlar için Öz-Yeterlik Ölçeğinin (SADÖYÖ; Miller-Johnson, Sullivan, Simon ve MVPP, 2004) Türk kültürüne uyarlanmasıdır. SADÖYÖ ergenlerin öfkeyi kontrol etme ve şiddet içermeyen yollarla çatışma çözme becerilerine dair öz-yeterliklerini ölçmektedir. Araştırmanın örneklemi Ankara’da yedi farklı devlet okuluna devam eden 566 ortaokul öğrencisinden oluşmuştur. Katılımcıların yaş ortalaması 13.09’dur (SS= .95). SADÖYÖ’nün psikometrik özellikleri iç tutarlılık, iki yarı güvenirliği ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) kullanılarak test edilmiştir. SADÖYÖ’nün Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı .79, iki yarı güvenirlik katsayısı ise .70 olarak hesaplanmıştır. DFA sonucunda elde edilen uyum indeksleri (RMSEA = .08, GFI = .97, AGFI = .93, CFI = .96 ve TLI = .95) model uyumunun iyi olduğunu göstermektedir. Ayrıca, ölçüt geçerliği için SADÖYÖ ile Fiziksel Saldırganlık Ölçeği arasındaki ilişki incelenmiş ve aralarında negatif yönde anlamlı bir ilişki (r= -.29, p< .01) olduğu saptanmıştır. Analizler, SADÖYÖ’nün Türk ergen örnekleminde yeterli düzeyde geçerlik ve güvenirlik değerlerine sahip olduğunu göstermiştir.
The aim of this study was to adapt the Self-Efficacy for Alternatives to Aggression Scale (SEAAS; Miller-Johnson, Sullivan, Simon, & MVPP, 2004) to Turkish culture. The SEAAS measures the adolescents’ self-efficacy on anger control and resolving conflict in a nonaggressive way. The sample of the study consisted of 566 secondary school students enrolled in seven different public schools in Ankara. The mean age of the participants was 13.09 (SD= .95). The psychometric properties of the scale were analyzed by means of internal consistency, split-half and confirmatory factor analysis (CFA). The Cronbach’s alpha coefficient was found to be .79 and split-half reliability was found to be .70. The results of the fit indices (RMSEA = .08, GFI = .97, AGFI = .93, CFI = .96 and TLI = .95) showed that model has a good fit. In addition, the relationship between the SEAAS and Physical Aggression Scale was examined for criterion validity and a significant negative relationship (r = -.29, p< .01) was found. Analyses indicated that the SEAAS had a satisfactory level of reliability and validity in Turkish adolescent sample.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2020 |
Submission Date | May 12, 2020 |
Acceptance Date | June 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.