Research Article
BibTex RIS Cite

PICTES Türkçe Dil Yeterliklerine Yönelik Program ve Ölçek Geliştirme Çalıştayı Raporunun Değerlendirilmesi

Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 59 - 74, 30.11.2018
https://doi.org/10.32433/eje.440480

Abstract

03.10.2016 tarihinde MEB tarafından Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim
sistemine katılmaları ve Türkçe dil yeterliklerinin geliştirilmesi amacıyla
Avrupa Birliği tarafından finanse edilen, 2 yıl süreli “Suriyeli Öğrencilerin
Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi Projesi (PİCTES)”  başlatılmıştır. Bu kapsamda, 13-17 Aralık
2017 tarihinde Antalya’da Suriyeli Öğrencilerin dil yeterliliklerinin,
düzeylerinin belirlenmesi ve ölçülmesiyle ilgili “Suriyeli öğrencilerin Türkçe
Dil Yeterliklerine Yönelik Program ve Ölçek Geliştirme Çalıştayı” yapılmış ve
bir sonuç raporu ortaya çıkartılmıştır. Bu çalışma, Çalıştay sırasında yapılan
gözlemlerimiz ve sonuç raporundan yola çıkarak Çalıştay Raporunun
değerlendirilmesi amacını taşımaktadır. Çalışma, nitel araştırma yöntemiyle
hazırlanmıştır. Veri toplama aracı olarak Gözlem ve Doküman Analizi tekniği
kullanılmıştır. Raporda her bir yaş grubu için sadece Okuma ve Yazma
Becerileri için A1, A2, B1, B2, C1 seviyelerinde kazanımlar belirlenmiş, Konuşma
ve Dinleme kazanımlarına yer verilmemiştir. Çalıştay Raporu’nda, kriter
belirlemenin zorluğu ve sınavın uygulanabilirliği noktasında süreci
zorlaştıracağı düşüncesiyle Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yönelik
konuşma ve dinleme kazanımlarına ile ölçme çalışmalarına yer verilmemiştir.
Çalıştay Raporu’na göre hazırlanıp 21 Nisan 2018 tarihinde uygulanan sınavda
çoktan seçmeli testlerde sorunun puan değerinin belirlenmemesi, açık uçlu
sorularda ise değerlendirme kriterlerinin belirlenmemesi öznel
değerlendirmelere yol açmıştır. Çalıştay raporunda bulunan yeterliklere
yönelik etkinlikler sınıf ortamında uygulanmış ve sonuçları gözlemlenmiştir.
Gözlem sonucunda okuma ve yazma beceri alanlarında ilerleme kaydeden bireyin
en temel beceri alanları olan dinleme ve konuşma becerilerinde geride kaldığı
ve iletişim kuramadığı ortaya çıkmıştır. Bu da Çalıştay’da belirlenen teorik
kararların uygulamada verimli olmadığı sonucunu ortaya çıkarmaktadır. 

References

  • Adalar Subaşı, D. (2010). TÖMER'de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Arap öğrencilerin kompozisyonlarında hata analizi. Dil Dergisi, 148, 7-16.
  • Barın E. (2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enst. Yay. 1, 19-30.
  • Başoğul, D. A. ve Can, F. S. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Balkanlı öğrencilerin yazılı anlatımda yaptıkları hatalar üzerine tespitler. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 10, 100-119.
  • Bölükbaş, F. (2011). Arap öğrencilerin Türkçe yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 6(3) 1357-1367.
  • Çetinkaya, G. (2015). Yanlış çözümlemesi: yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B2 düzeyindeki öğrencilerin yazılı metinlerine ilişkin görünümler. International Journal of Languages’ Education and Teaching Volume 3(1), s. 164-178.
  • Çiçek, M. ve Kaplan, T. (2016). Türkçe öğrenen Suriyeli öğrencilerin yazılı anlatımlarının hata analizi bağlamında değerlendirilmesi. RESS Route Educational and Social Science Journal 3(5), 96-116.
  • Dalak H. D. ve Mercan Ö. (2017). Suudi öğrenenlerin Arapçada olmayıp Türkçede olan ünsüz seslerde yaptığı telaffuz hatalarının analizi. Kafkas Üniversitesi Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 10-18.
  • Doğan, C. (2007). Arap öğrencilere Türkçe sesbilgisi öğretimi. Marife, 2 (güz), s. 233-249.
  • Dönmez M. İ. ve Paksoy, S. (2015). Türkiye’de öğrenim gören suriyeli öğrencilerin türkçe öğrenmede karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma: Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği. International Journal of Languages’ Education and Teaching UDES 2015, 1907-1919.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Temel eğitim politikaları. SETA Analiz 153, s. 1-28.
  • gurkanbilgisu.com (2018). http://www.gurkanbilgisu.com/2018/04/turkce-dergi-aylik-online-dergi-projem.html,2018. erişim tarihi 30.04.2018.
  • Karasar N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Maden, S, Dincel, Ö. ve Maden A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. TEKE Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 4(2), 748-769.
  • MEB. (2017) Türkçe Dil Yeterlilerine Yönelik Program ve Ölçek Geliştirme Çalıştayı Raporu, http://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_01/18120616_18_01_2018.pdf adresinden erişim tarihi 30.04.2018.
  • MEB. (2017). Yabancı uyruklu öğrenciler. http://www.memurlar.net/haber/685225/meb-den-yabanciuyruklu-ogrencilerin-okula-kayit-yazisi.html adresinden erişim tarihi 01.05.2018.
  • MEB.(2018). Suriyeli Öğrencilerin Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi (PİCTES) Projesi. https://pictes.meb.gov.tr/izleme adresinden erişim tarihi 10.06.2018.
  • Mülteciler.org (2018). Türkiyedeki Suriyeli Sayısı Mayıs 2018. http://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi-mayis-2018/ erişim tarihi 03.07.2018.
  • Özer, Y. Y., Komşuoğlu, A., Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 37, s. 34-42.
  • pictes.meb.gov.tr (2018). http://pictes.meb.gov.tr/www/projemiz/icerik/36 adresinden erişim tarihi 03.07.2018.
  • tarihiolaylar.com (2018). Arap Baharı. http://www.tarihiolaylar.com/tarihi-olaylar/arap-bahari-1304 adresinden erişim tarihi 03.07.2018
  • Tunçel, H. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe konuşma kaygısının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 2, 107-135.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 6. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz İ. ve Şeref İ. (2015). Arap Öğrencilerin Türkçe Okuma Sesletim Becerilerinin Geliştirilmesinde Şiirden Yararlanma. TEKE Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi 4(3), 1213-1228.
Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 59 - 74, 30.11.2018
https://doi.org/10.32433/eje.440480

Abstract

References

  • Adalar Subaşı, D. (2010). TÖMER'de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Arap öğrencilerin kompozisyonlarında hata analizi. Dil Dergisi, 148, 7-16.
  • Barın E. (2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enst. Yay. 1, 19-30.
  • Başoğul, D. A. ve Can, F. S. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Balkanlı öğrencilerin yazılı anlatımda yaptıkları hatalar üzerine tespitler. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 10, 100-119.
  • Bölükbaş, F. (2011). Arap öğrencilerin Türkçe yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 6(3) 1357-1367.
  • Çetinkaya, G. (2015). Yanlış çözümlemesi: yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B2 düzeyindeki öğrencilerin yazılı metinlerine ilişkin görünümler. International Journal of Languages’ Education and Teaching Volume 3(1), s. 164-178.
  • Çiçek, M. ve Kaplan, T. (2016). Türkçe öğrenen Suriyeli öğrencilerin yazılı anlatımlarının hata analizi bağlamında değerlendirilmesi. RESS Route Educational and Social Science Journal 3(5), 96-116.
  • Dalak H. D. ve Mercan Ö. (2017). Suudi öğrenenlerin Arapçada olmayıp Türkçede olan ünsüz seslerde yaptığı telaffuz hatalarının analizi. Kafkas Üniversitesi Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 10-18.
  • Doğan, C. (2007). Arap öğrencilere Türkçe sesbilgisi öğretimi. Marife, 2 (güz), s. 233-249.
  • Dönmez M. İ. ve Paksoy, S. (2015). Türkiye’de öğrenim gören suriyeli öğrencilerin türkçe öğrenmede karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma: Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği. International Journal of Languages’ Education and Teaching UDES 2015, 1907-1919.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Temel eğitim politikaları. SETA Analiz 153, s. 1-28.
  • gurkanbilgisu.com (2018). http://www.gurkanbilgisu.com/2018/04/turkce-dergi-aylik-online-dergi-projem.html,2018. erişim tarihi 30.04.2018.
  • Karasar N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Maden, S, Dincel, Ö. ve Maden A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. TEKE Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 4(2), 748-769.
  • MEB. (2017) Türkçe Dil Yeterlilerine Yönelik Program ve Ölçek Geliştirme Çalıştayı Raporu, http://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_01/18120616_18_01_2018.pdf adresinden erişim tarihi 30.04.2018.
  • MEB. (2017). Yabancı uyruklu öğrenciler. http://www.memurlar.net/haber/685225/meb-den-yabanciuyruklu-ogrencilerin-okula-kayit-yazisi.html adresinden erişim tarihi 01.05.2018.
  • MEB.(2018). Suriyeli Öğrencilerin Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi (PİCTES) Projesi. https://pictes.meb.gov.tr/izleme adresinden erişim tarihi 10.06.2018.
  • Mülteciler.org (2018). Türkiyedeki Suriyeli Sayısı Mayıs 2018. http://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi-mayis-2018/ erişim tarihi 03.07.2018.
  • Özer, Y. Y., Komşuoğlu, A., Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 37, s. 34-42.
  • pictes.meb.gov.tr (2018). http://pictes.meb.gov.tr/www/projemiz/icerik/36 adresinden erişim tarihi 03.07.2018.
  • tarihiolaylar.com (2018). Arap Baharı. http://www.tarihiolaylar.com/tarihi-olaylar/arap-bahari-1304 adresinden erişim tarihi 03.07.2018
  • Tunçel, H. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe konuşma kaygısının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 2, 107-135.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 6. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz İ. ve Şeref İ. (2015). Arap Öğrencilerin Türkçe Okuma Sesletim Becerilerinin Geliştirilmesinde Şiirden Yararlanma. TEKE Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi 4(3), 1213-1228.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Yusuf Sülükçü 0000-0001-5329-3060

Orhan Savaş 0000-0002-0699-5446

Publication Date November 30, 2018
Submission Date July 4, 2018
Acceptance Date November 25, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Sülükçü, Y., & Savaş, O. (2018). PICTES Türkçe Dil Yeterliklerine Yönelik Program ve Ölçek Geliştirme Çalıştayı Raporunun Değerlendirilmesi. Erciyes Journal of Education, 2(2), 59-74. https://doi.org/10.32433/eje.440480

ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Map  cropped-doaj_logo_big.png erihplus.png ici2.png 5-google-scholar.png