Since the beginning of 2020, the coronavirus (Covid-19) pandemic has affected the world in many areas. It appears in education within these areas. Due to the pandemic education to many countries, including Turkey remotely (online) is continuing its training platform. Including in higher education in Turkey the rapid transition to distance education at all education levels required sudden infrastructure improvement and rapid adaptation to this process. The opinions of the academicians about the online courses made as a result of the measures taken in this process are important in terms of determining the limitations, quality, advantages and disadvantages of distance education. Thanks to the answers received from the academicians, it is aimed to determine the negative situations encountered in this process and to pave the way for a better education system.
This study aims to understand the advantages and disadvantages of distance education for academicians, who are important stakeholders of distance education during the Covid-19 pandemic process. Therefore, the study was designed with phenomenology, one of the qualitative research methods. 14 academicians from Kahramanmaraş Sütçü İmam University (KSÜ) participated in the study. Research participants were selected using the typical case method. In order to obtain research data, the approval of the Ethics Committee of KSU was first obtained. Questions were directed to academicians with a semi-structured interview form developed in line with expert opinions. Open-ended form and semi-structured interview forms were used as data collection tools. Content analysis method was used in the analysis of the data, interpretations were made by making direct quotes from intermediate opinions, and the findings were compared with the quotations, and the results and suggestions were developed.
Çalışmayı büyük bir fedakarlıkla yürüten Rektörümüz sayın Niyazi CAN Hocamıza içten teşekkürler..
2020 yılının başından itibaren Koronavirüs (Covid-19) pandemisi dünyayı birçok alanda etkisi altına almıştır. Bu alanların içerisinde eğitimde karşımıza çıkmaktadır. Pandemi nedeniyle Türkiye’de dahil olmak üzere birçok ülke eğitime uzaktan (online) eğitim platformlarıyla devam etmektedir. Türkiye’de yüksek öğretimde dahil olmak üzere tüm eğitim kademelerinde hızla uzaktan eğitime geçilmesi ani alt yapı iyileştirmesi ve bu sürece hızlı adaptasyonu gerektirmiştir. Bu süreçte alınan önlemler neticesinde yapılan online derslere ilişkin akademisyenlerin görüşleri uzaktan eğitimin sınırlılıklarını, kalitesini, avantajlarını ve dezavantajlarını belirlemek açısından önem arz etmektedir. Akademisyenlerden alınan cevaplar sayesinde bu süreçte karşı karşıya kalınan durumlar tespit edilerek daha sağlıklı bir eğitim sisteminin önünün açılması hedeflenmektedir.
Bu çalışma, covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitimin önemli paydaşları olan akademisyenler açısından uzaktan eğitimin avantajlarını ve dezavantajlarını anlamaya yönelik oluşturulmuştur. Bu yüzden çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim ile desenlenmiştir. Araştırmaya Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi (KSÜ)’nde görev yapan 14 akademisyen katılmıştır. Araştırma katılımcıları tipik durum yöntemi ile seçilmiştir. Araştırma verilerinin elde edilebilmesi için öncelikle KSÜ Etik Kurul onayı alınmıştır. Sorular uzman görüşleri doğrultusunda geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile akademisyenlere yöneltilmiştir. Veri toplama aracı olarak açık uçlu form ve yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmış, ara ara görüşlerden doğrudan alıntılar yapılarak yorumlamalara gidilmiş, bulgular alıntılarla karşılaştırılmış, sonuç ve öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2022 |
Submission Date | October 1, 2021 |
Acceptance Date | April 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.