In recent years, eTwinning projects have become increasingly popular practices both in the national and international contexts. However, the number of studies on the effect of taking part in eTwinning projects on teachers' professional competencies is not adequate. Within this context, the purpose of this study is to examine teachers' opinions on the contribution of eTwinning projects to their professional competencies. In this survey study, the participants were 189 teachers, who were determined using the snowball sampling technique. The data of the study were collected by a questionnaire based on the General Competencies of the Teaching Profession published by the Ministry of National Education in 2017. The questionnaire was composed of 33 close-ended and three open-ended items. The quantitative data were analyzed using frequency and percentage calculations while the descriptive analysis technique was used to analyze the qualitative data. Both quantitative and qualitative findings have shown that teachers involved in eTwinning projects think that their participation in these projects contributes positively to their professional competence. Within this scope, the dimension with the most positive opinion was Managing the Teaching and Learning Process, while the dimension with the least positive opinion was Knowledge of Legislation. In conclusion, eTwinning projects helped teachers improve their professional competencies including professional knowledge, skills, attitudes, and values based on teachers’ opinions. Institutions and universities, especially the Ministry of National Education, which aim to improve teacher professional competencies, may increase the importance and support given to eTwinning projects and enable the development of professional competencies.
Son yıllarda eTwinning projeleri hem ulusal hem uluslararası bağlamda giderek yaygınlaşan uygulamalardan biri hâline gelmiştir. Ancak eTwinning projelerinde görev almanın öğretmenlerin mesleki yeterliklerine ne tür bir etkisi olduğuna ilişkin yeterli çalışma bulunmamaktadır. Bu kapsamda bu çalışmanın amacı eTwinning projelerinin öğretmen yeterliklerine katkısına yönelik öğretmen görüşlerini incelemektir. Tarama modelinde desenlenen araştırmada kartopu örnekleme tekniği ile belirlenen 189 öğretmen katılımcı olarak yer almıştır. Araştırmanın verileri, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 2017 yılında yayınlanan Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri temelinde oluşturulan anket ile toplanmıştır. Anket içerisinde 33 kapalı uçlu ve üç açık uçlu madde yer almıştır. Elde edilen nicel veriler frekans ve yüzde hesaplamaları kullanılarak çözümlenirken nitel verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Hem nicel hem nitel bulgular, eTwinning projelerinde yer alan öğretmenlerin, bu projelere katılmalarının kendi mesleki yeterliklerine olumlu katkılar sağladığını düşündüğünü göstermiştir. Bu doğrultuda en fazla olumlu görüş bildirilen boyut Öğretme ve Öğrenme Sürecini Yönetme olurken en az olumlu görüş bildirilen boyut ise Mevzuat bilgisi olmuştur. Sonuç olarak, öğretmen görüşlerine göre, eTwinning projeleri öğretmenlerin mesleki bilgi, mesleki beceri ile tutum ve değerlerden oluşan mesleki yeterliklerinin gelişmesine yardımcı olmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda, başta Millî Eğitim Bakanlığı olmak üzere öğretmen mesleki yeterliklerini iyileştirme amacı güden kurumlar ve üniversiteler, eTwinning projelerine verilen önem ve desteği artırma yoluna giderek mesleki yeterliklerin geliştirilmesine olanak sağlayabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 30, 2023 |
Publication Date | October 30, 2023 |
Submission Date | February 28, 2023 |
Acceptance Date | October 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.