The aim of this research is
to analyze the contribution of Pepee animation series to art education by using
art educators’ opinions. The research is carried out in phenomenological
design, one of the qualitative research methods. The data was acquired by using
semi-structured interview technique, which was done with six art educators. In
the analysis of data, first, the participants’ opinions are coded. Later, by
using these codes, themes are generated and interpreted. According to research
findings, Pepee animation series is found successful in terms of supporting
school learning while found inefficient in terms of guiding children to
creative experiences and developing aesthetic judgement. Besides, directing children to consumption is
expressed as a drawback. According to these findings; It has been
suggested that creativity and aesthetic values should be emphasized in
animation film designs by going out from the example of Pepee.
Bu araştırmanın amacı Pepee canlandırma dizisinin
çocukların sanat eğitimine katkısını, sanat eğitimcilerin görüşlerinden
yararlanılarak incelemektir. Araştırma
nitel araştırma yöntemlerinden, olgubilim deseninde gerçekleştirilmiştir.
Veriler altı sanat eğitimcisi ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşme
tekniği ile elde edilmiştir. Verilerin araştırmacı tarafından çözümlenirken
önce katılımcı görüşleri kodlanmıştır. Daha sonra bu kodlar kullanılarak
temalar oluşturulmuş ve yorumlanmıştır. Araştırma bulgularına göre Pepee
canlandırma dizisi çocukların okul öğrenmelerini destekleme açısından başarılı
bulunurken; çocukları yaratıcı deneyimlere yönlendirme ve estetik yargıları
geliştirme açısından yeterince etkili bulunmadığı anlaşılmıştır. Ayrıca
çocukları, tüketime yönlendirici olarak kullanılması da olumsuzluk olarak dile
getirilmiştir. Bu bulgulara göre; Pepee örneğinden yola çıkılarak canlandırma
film tasarımlarında yaratıcılığa ve estetik değerlere de ağırlık verilmesi
önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 13 |