Öğretmenlik,
bilinen en eski meslekler arasında yer alır. Hem yaygın eğitimde hem de örgün
eğitimde öğretmene ihtiyaç duyulmuştur. Her toplumun kendine özgü bir öğretmen
modeli vardır. Her düşünür, öğretmenden farklı beklentilere sahiptir. Mehmet
Akif Ersoy da kendisine özgü bir öğretmen modeli geliştirmiştir. Bu
araştırmanın amacı, İstiklal Marşı şairi, yazar, düşünür, vaiz, hatip, baytar,
müderris ve öğretim elemanı Ersoy’un Safahat adlı şiir kitabında geliştirdiği
öğretmen modelini ortaya çıkarmaktır. Ersoy’un Safahat dışında kalmış şiirleri,
yazıları, vaazları ve hutbeleri bu araştırma kapsamına alınmamıştır. Şairin
eğitime yönelik görüşleri pek çok araştırmacı tarafından araştırma konusu
yapılmış, kitap, makale, bildiri, yüksek lisans tezi ve doktora tezi olarak
yayınlanmıştır. Ancak Ersoy’un ortaya koyduğu öğretmen modeli bugüne dek
incelenmemiştir. Ersoy, bir öğretmede; imanlı,
edepli, liyakatli, vicdanlı, ahlaklı, Türkçeye sahip
çıkan, bilime
ve sanata önem veren, ihtiyaç halinde eğitim amacıyla yurtdışında giden, manevi
değerlere saygılı, vatan sevgisi taşıyan, temizliğe aşırı dikkat gösteren,
dindar özelliklerinin olmasını istemektedir. Şair, İslam dinin temel esaslarını
bilen ve bunları hayatına rehber yapan bir öğretmen modeli geliştirmiştir.
Yaşadığı, dönemde dini duyguların zayıfladığını ve dinin yaşamdan uzaklaştığını
gören Şair, bunun çaresini dindar nesiller yetiştirmekte bulur. Bu nesilleri
geliştirmede öğretmene önemli bir rol biçmiştir. Bu model, alan yazında yer
alan diğer öğretmen modelleri ile birlikte değerlendirilebilir. Öğretmen
yetiştiren yükseköğretim kurumlarında ders olarak okutulabilir, yerli ve milli
bir modeldir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 13 |