Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 67 - 75, 31.05.2021

Abstract

References

  • Arıcak T & Siyahhan S, Uzunhasanoglu A, Saribeyoglu S, Cıplak S, Yılmaz N, Memmedov C (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents. Cyberpsychology & behavior, 11(3): 253-261.
  • Balcı, A., Baltacı, A., Fidan, T., Cereci, C., & Acar, U. (2012). Örgütsel sosyalleşmenin, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel vatandaşlıkla ilişkisi: İlköğretim okulu yöneticileri üzerinde bir araştırma. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 47‐74
  • Beran T & Li, Q (2005). Cyber-harassment: A study of a new method for an old behavior. Journal of Educational Computing Research, 32(3): 265–277.
  • Betts, LR (2016). Cyberbullying: Approaches, Consequences and Interventions. Macmillan: London.
  • Citron, K. D. (2009). Cyber civil rights. Boston University Law Review, 89(61), 69–75.
  • Eco, U. (1976) Theory of Semiotics. Bloomington: Indiana University Press.
  • Halder, D., & Jaishankar, K. (2011). Cyber gender harassment and secondary victimization: A comparative analysis of the United States, the UK, and India. Victims & Offenders, 6(4), 386-398.
  • Hazelwood, S. D., & Koon-Magnin, S. (2013). Cyber stalking and cyber harassment legislation in the United States: A qualitative analysis. International Journal of Cyber Criminology, 7(2), 155-168.
  • Kowalskı RM, Lımber SE & Agatston PW (2012). Cyberbullying: Bullying in the digital age (2nd Ed.). Malden, MA: Wiley-Blackwell.
  • Langos, C (2012). Cyberbullying: The challenge to define. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(6): 285-289.
  • Menesini, E (2012). Cyberbullying: The right value of the phenomenon. Comments on the paper “Cyberbullying: An overrated phenomenon?” European Journal of Developmental Psychology, 9(5): 544-552.
  • Olweus, D (2012). Cyberbullying: An overrated phenomenon? European Journal of Developmental Psychology, 9(5): 520-538.
  • Sıttıchaı R & Smıth PK (2018). Bullying and cyberbullying in Thailand: coping strategies and relation to age, gender, religion and victim status. Journal of New Approaches in Educational Research, 7(1): 24-30.
  • Smıth, P.K (2012). Cyberbullying: Challenges and opportunities for a research program-A response to Olweus (2012). European Journal of Developmental Psychology, 9(5): 553-5.
  • Topçu, Ç (2014). Modeling the relationships among coping strategies, emotion regulation, rumination, and perceived social support in victims of cyber and traditional bullying. Doktora Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.58.
  • Wıllard N.E (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social aggression, threats, and distress. Research press.
  • Ybarra, L.M., & Mitchell, K.J. (2004). Youth engage in online harassment: Associations with caregiver-child relationships, internet use, and personal characteristics. Journal of Adolescence, 27 (3), 319-336.

Kadınlara Yönelik Siber Zorbalık Durumları ve Önlem Çalışmaları

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 67 - 75, 31.05.2021

Abstract

Dijital çağa ayak uydurmak ve çağın insan ihtiyaçlarına hizmet edebilmesi için internet ve çevrimiçi ortamlar her geçen gün daha fazla öneme sahip olmaktadır. Teknoloji alış-verişlerden, duygusal ilişkilere kadar hayatın her alanında mutlak bir hüküm sürerken daha fazla insanla iletişim imkânı bulunmakta ve sosyal medya aracılığıyla da toplumun durumlara bakış açıları tespit edilebilmektedir. Hayatın içerisine yoğun biçimde entegre olan dijital platformlarda her insanın pozitif ve duyarlı olması beklenmemekte, geleneksel zorbalık siber zorbalığa dönüşerek, özellikle sosyal medya platformlarında karşımıza çıkmaktadır.
Bu araştırmanın amacı özellikle ergen ve gençler üzerinde olumsuz etkileri sıklıkla olan siber zorbalık durumlarının kadınlara yönelik de fazlaca olduğunu ve şiddet boyutunda zarar verdiğini kanıtlamaktır. Araştırma kapsamında en güçlü sosyal medya platformlarından biri olan Twitter üzerinden kadınlara yönelik siber zorbalıkların incelenmesi amacıyla belli başlı etiketler üzerindeki tweetler ele alınarak nitel bir çalışma yapılmıştır.

References

  • Arıcak T & Siyahhan S, Uzunhasanoglu A, Saribeyoglu S, Cıplak S, Yılmaz N, Memmedov C (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents. Cyberpsychology & behavior, 11(3): 253-261.
  • Balcı, A., Baltacı, A., Fidan, T., Cereci, C., & Acar, U. (2012). Örgütsel sosyalleşmenin, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel vatandaşlıkla ilişkisi: İlköğretim okulu yöneticileri üzerinde bir araştırma. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 47‐74
  • Beran T & Li, Q (2005). Cyber-harassment: A study of a new method for an old behavior. Journal of Educational Computing Research, 32(3): 265–277.
  • Betts, LR (2016). Cyberbullying: Approaches, Consequences and Interventions. Macmillan: London.
  • Citron, K. D. (2009). Cyber civil rights. Boston University Law Review, 89(61), 69–75.
  • Eco, U. (1976) Theory of Semiotics. Bloomington: Indiana University Press.
  • Halder, D., & Jaishankar, K. (2011). Cyber gender harassment and secondary victimization: A comparative analysis of the United States, the UK, and India. Victims & Offenders, 6(4), 386-398.
  • Hazelwood, S. D., & Koon-Magnin, S. (2013). Cyber stalking and cyber harassment legislation in the United States: A qualitative analysis. International Journal of Cyber Criminology, 7(2), 155-168.
  • Kowalskı RM, Lımber SE & Agatston PW (2012). Cyberbullying: Bullying in the digital age (2nd Ed.). Malden, MA: Wiley-Blackwell.
  • Langos, C (2012). Cyberbullying: The challenge to define. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(6): 285-289.
  • Menesini, E (2012). Cyberbullying: The right value of the phenomenon. Comments on the paper “Cyberbullying: An overrated phenomenon?” European Journal of Developmental Psychology, 9(5): 544-552.
  • Olweus, D (2012). Cyberbullying: An overrated phenomenon? European Journal of Developmental Psychology, 9(5): 520-538.
  • Sıttıchaı R & Smıth PK (2018). Bullying and cyberbullying in Thailand: coping strategies and relation to age, gender, religion and victim status. Journal of New Approaches in Educational Research, 7(1): 24-30.
  • Smıth, P.K (2012). Cyberbullying: Challenges and opportunities for a research program-A response to Olweus (2012). European Journal of Developmental Psychology, 9(5): 553-5.
  • Topçu, Ç (2014). Modeling the relationships among coping strategies, emotion regulation, rumination, and perceived social support in victims of cyber and traditional bullying. Doktora Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.58.
  • Wıllard N.E (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social aggression, threats, and distress. Research press.
  • Ybarra, L.M., & Mitchell, K.J. (2004). Youth engage in online harassment: Associations with caregiver-child relationships, internet use, and personal characteristics. Journal of Adolescence, 27 (3), 319-336.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Türel Özer Öksüzoğlu 0000-0001-6645-2956

Publication Date May 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Özer Öksüzoğlu, T. (2021). Kadınlara Yönelik Siber Zorbalık Durumları ve Önlem Çalışmaları. European Journal of Educational and Social Sciences, 6(1), 67-75.