Problem Durumu: Bireylerin birbirlerinden farklı olmadığı fikri daha çok 20.yüzyıl inanışıdır. Bu fikir büyük olasılıkla Batı dünyasında gelişen “demokrasi” fikrine bağlıdır. Bu inanışa göre, en basit tanımlama ile insanlar birbirlerine eşit ise birbirlerinin aynısı olmalıdırlar. Ancak, yapılan araştırmalar sonucunda, her bireyin farklı karakter özellikleri, farklı zeka seviyeleri ve fiziksel yapıları ile oldukça özel bir donanıma sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bu yaklaşıma göre öğretmenlerin kendi sınıflarında daha başarılı sonuçlar almaları için öğrencilerinin karakterlerini, karakterlerini etkileyen etkenleri, öğrencilerin öğrenme modellerini ve öğrenme modellerini etkileyen etkenleri çok iyi bilmeleri ve göz önünde bulundurmaları gerekir.
Öğretim ve değerlendirme süreçlerinin daha da yakınlaştığı ve etkileşim içerisinde bulunduğu modern eğitim sistemlerinde, öğrencilerin değerlendirme süreci üzerindeki algıları ve değerlendirme yöntemleri seçimlerinin eğitim süreci ve öğrenimi boyunca dikkate alınması gerekir. Öğrencilerin başarıları belirlenirken uygulanan geleneksel kağıt kalem testleri; yazılı sınavlar, kısa cevaplı testler, doğru yanlış testleri, çoktan seçmeli testler, performans görevleri, portfolyo vb.’dir. Öğrencilerin bu geleneksel kağıt kalem testleri konusunda görüşlerini almak, öğretmenlere öğrenci başarısını belirlemede geri besleme ve öğrencilerin öğrenme süreçleri konusunda bilgi edinilmesi gerekmektedir. Bu çalışma öğrencilerin değerlendirme süreçleri üzerindeki algılarının önemini ve değerlendirme yöntemlerinin seçimlerini göz önüne alarak gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın Amacı: Araştırmanın amacı, öğrencilerin yazılı, kısa cevaplı, doğru-yanlış ve çoktan seçmeli testleri tercih etme nedenlerini değerlendirmeye ilişkin ‘’Geleneksel Kağıt Kalem Testleri İçin Tercih Nedenleri Envanteri’’ geliştirerek, literatüre öğrencilerin bu sınav türlerini tercih etme nedenleri ile bu sınavları tercih düzeylerini tespit etmeye yardımcı olacak ölçme sonuçlarının geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir ölçme aracı kazandırılacağı düşünülmektedir. Elde edilen sonuçlara bağlı olarak öğretmenler öğrenci başarısını ölçmek amacıyla sınav hazırlarken öğrencilerin belirli özelliklerine göre ölçme aracı geliştirme çabasını arttırabilirler. Öğretmenlerin test geliştirme sürecinde dikkat edeceği faktörler öğrencilere olumlu bir şekilde yansıyacağı, testlerin öğrenciler üzerinde oluşturduğu olumsuz etkilerin en aza indirileceği düşünülmektedir.
Araştırmanın Yöntemi: 100 lise öğrencisinin oluşturduğu bir örneklemden elde edilen envanter ile ilgili veri setine ilişkin faktör analizi sonuçlarına göre; alt ölçekler için elde edilen faktör yükleri 0,32 ile 0,69 arasında değişmektedir. Alt ölçekler için KMO
Mehmet Taha ESER–Nuri DOGAN/ Eurasian Journal of Educational Research 69 (2017) 135-158 150
değerleri 0,71 ile 0,75 arasında bulunmuştur. KMO değeri sonuçlarına göre veri sayısının faktör analizi için yeterli sayıda olduğuna karar verilmiştir. Tüm alt ölçekler için Bartlett testi sonuçları 0,01 düzeyinde manidar bulunmuştur. Bu sonuç, veri setinin faktör analizine uygun olduğunun bir işaretidir. Dört alt ölçeğe ilişkin faktör yükleri ve yamaç- birikinti grafikleri incelenmiş ve birinci boyutta yer almayan, herhangi bir boyutta yer alması için faktör yükü yetersiz olan veya birden fazla boyutta faktör yükü yüksek olan 11 maddenin envanterden çıkartılması uygun görülmüştür. Uzmanlar 4. maddenin envanter için uygun olmadığını bildirmişler ve 4. madde envanterden çıkartılmıştır. Sonuç olarak her bir ölçeğin tek boyutlu olduğuna karar verilmiş ve uygulamaya 22 madde ile devam edilmiştir. Her bir alt ölçek için iç tutarlığı görmek açısından Cronbach Alfa iç tutarlık katsayıları incelenmiş ve iç tutarlık katsayılarının 0,831 ile 0,856 arasında değiştiği gözlemlenmiştir. Bu değerler ölçeklerin kabul edilebilir güvenirliklere sahip olduğunu göstermektedir.
783 kişiye yapılan ikinci uygulama sonucuna doğrulayıcı faktör analizi uygulanmış; 2. ve 4. maddelerin diğer maddelerle otokorelasyona girdiği gözlemlenmiş ve bu maddelerin atılması uygun görülmüştür.
Doğrulayıcı faktör analizine ilişkin sonuçlar için X2/sd’ nin 5’ten küçük olması modelin uyum iyiliğine sahip olduğunun göstergesidir (Byrne, 1998). RMR değerlerinin 0,05’ ten küçük olması mükemmel uyuma, SRMR değerlerinin 0,05 ile 0,08 arasında olması ise iyi uyuma işarettir. GFI/AGFI, NFI, NNFI, CFI değerleri ölçme aracının yüksek uyum verdiğini gösteren değerler almıştır. RMSEA değerlerinin 0,10’ dan küçük olması kabul edilebilir bir uyumun göstergesidir. Bütün değerler bir arada ele alınıp yorumlanacak olursa; alt testlerin tek boyutluluk yapısına ilişkin doğrulamanın yeterince güvenilir biçimde sağlandığı söylenebilir (X2/sd: 4,01-6,54; GFI: 0,96-0,97; AGFI: 0,94-0,96; NFI: 0,99; NNFI: 0,99; RMSEA: 0,062-0,084; RMR: 0,027-0,032; SRMR: 0,052-0,065). Araştırma kapsamında son olarak, kapsam geçerliği çalışması yürütülmüştür. Kapsam geçerliği anlamında ölçme aracını meydana getiren her bir alt testi oluşturan maddeler için, konu alanında yeterli donanım ve bilgiye sahip, çalışmanın öneminin farkında olan 12 eğitimde ölçme ve değerlendirme uzmanının görüşleri alınmıştır. Maddelere ilişkin kapsam geçerlik oranları belirlenirken Davis tekniği kullanılmıştır. Geliştirilen ölçme aracını meydana getiren maddelere ilişkin kapsam geçerlik indekslerinin yazılı sınav, kısa cevaplı test, doğru-yanlış testi ve çoktan seçmeli test için 0,86 ile 1 arasında değiştiği gözlemlenmiştir. Davis tekniği için sınır değerin 0,80 olduğu göz önünde bulundurulduğunda, maddelerin her bir alt testteki kapsam geçerlik değerlerinin yeterli düzeyde olduğu söylenebilir.
Araştırmanın Bulguları: Bu çalışma sonucunda, öğrencilerin geleneksel kağıt kalem testleri konusunda tercihlerinin belirlenmesine yönelik olan GKKT-TNE geliştirilmiştir. Envanter, 2 bölümden meydana gelmektedir. Envanterin ilk bölümünde demografik bilgilerin yer aldığı 4 madde, ikinci bölümünde ise 3’lü derecelendirilmiş 20 madde yer almaktadır.
Araştırmanın Sonuç ve Önerileri: Araştırma sonuçları, geliştirilen ölçeğin, lise öğrencilerinin kağıt ve kalem testlerine ilişkin tercih sebeplerini değerlendirmek için uygun bir araç olduğu görülmektedir. Bu çalışma kapsamında geliştirilen envanter, öğrencilerin ilgili sınavlara ilişkin sınav türü tercih seviyelerini farklı örnekler
Mehmet Taha ESER–Nuri DOGAN/ Eurasian Journal of Educational Research 69 (2017) 135-158 151
kullanarak tahmin eden faktörleri belirlemek için kullanılabilir. Bu sonuçlar, öğrencilerin sınav türü tercihlerini belirleyerek değerlendirme sürecinde gerçekleştirilecek eylemleri ve araçları belirlerken kullanılabilir.
Purpose: The objective of this study is to develop the Inventory of Motive of Preference for Conventional Paper-And-Pencil Tests and to evaluate students’ motives for preferring written tests, short-answer tests, true/false tests or multiple-choice tests. This will add a measurement tool to the literature with valid and reliable results to help determine why students prefer certain exam types and their level of preference. Research Methods: In this study, a screening research design was employed during the data collection and the analysis phases
Findings: Cronbach’s alpha coefficients were calculated for reliability and it was concluded that the inventory was reliable. First, the exploratory factor analysis was conducted; this was followed by a second confirmatory factor analysis and finally a content validity study to determine the construct validity. A total of 14 items, including 11 items according to the results of the exploratory factor analysis, 1 item based on expert opinion and 2 items according to the results of the confirmatory factor analysis were removed from the survey form of the inventory, resulting in a final form containing 20 items. It was observed that the content validity values of each item in every subtest were sufficient. Implications for Research and Practice: The study results showed that this inventory was an appropriate instrument for evaluating high school students’ preference for paper-and-pencil tests. An inventory developed under the scope of this study may be used to determine the factors predicting the examination type preference levels of students by using different samples. These results may be used when deciding the actions to be taken.
Choice of examination type content validity exploratory factor analysis confirmatory factor analysis
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 17 Issue: 69 |