Problem Durumu:
20. Yüzyıl boyunca eğitim sistemleri, ekonomik kalkınma ve rekabetin artmasına
bağlı olarak, öğrencilerin özellikle iş dünyası için üretken bireyler olarak
hazırlanmasına odaklanmıştır. 21. Yüzyılda ise eğitim sistemlerinden artan
nüfus hareketliliği, yaşam stresi, eşitsizlikler, küresel ısınma ve çevresel
kaygıların yanı sıra yaşanan hızlı değişim ile baş edebilecek bireyler yetiştirmesi
beklenmektedir. Toplumların mutsuzluk düzeyleri arttıkça okullar, eğitim hizmeti
sunmayı amaçlayan kurumlar olmanın yanı sıra öğrencilerin sosyal ve duygusal
gelişimlerine ve mutlu bir şekilde öğrenmelerine olanak sağlayan kurumlar olarak
yeniden yapılandırmaya gereksinim duymaktadır. Mutluluk sadece eğitimin bir
amacı değil, aynı zamanda okul etkililiğinin de bir faktörüdür. Mutluluk,
bireyin neşe, sevinç, umut, bedensel ve ruhsal esenlik gibi duyguları olarak
tanımlanabilir. Başka bir tanımda mutluluk, yaşamın bir bütün olarak
değerlendirmesi, genel olarak yaşamdan alınan memnuniyet, olumsuz duygulardan
daha çok olumlu duygulara sahip olma durumudur. Mutluluk, yaşamın anlamını,
olumlu duyguları, sorumluluğu, olumlu ilişkileri ve başarıyı içeren çok boyutlu
bir yapı olarak da tanımlanır. Yetişkinlerin mutluluğu, sağlık, aile hayatı,
sosyal ilişkiler, güvenlik, özgürlük, ahlaki değerler, gelir düzeyi, çalışma
koşulları gibi birçok değişkene bağlı iken; çocukların mutluluğu, temel
ihtiyaçlarının karşılama düzeyi, sevgi, güven, iletişim, tanınma, okul
başarısı, sağlık veya oyun gibi pek çok değişkenle ilişkilendirilmektedir. Okul mutluluğu, okul amaçları ile öğrencilerin, öğretmenlerin,
okul yöneticilerinin kişisel ihtiyaçlarının karşılanması ve diğer çevresel
faktörlere bağlı olarak çalışanlar arasındaki uyum sonucunda ortaya çıkan
duygusal iyilik hali şeklinde ifade edilir. Öğretmenlerin okul mutluluğu, velilerle
ilişkiler, meslektaşların desteği, öz-yeterlik, iş yükü, yeniliklere karşı
olumlu tutumlar ve okul müdürünün desteği ile ilişkilendirilmektedir. Mutlu
öğretmenler, öğrencilerin öğrenme sürecinde tehdit oluşturmayan bir ortam
sağlayarak öğrenciler için kolaylaştırıcı, planlayıcı, öğretici, arabulucu ve
açıklayıcı rol oynamaktadır. Öğretmenlik mesleğinin son derece stresli doğası,
öğretim programlarının sürekli değişmesi nedeniyle öğretmenlerden yüksek
beklentiler, kaynak azlığı ve okula sağlanan desteğin yetersizliği, okulların
başarısını azaltmakta ve bunların hepsi öğretmenlerde yüksek strese, düşük iş
doyumuna ve umutsuzluğa neden olmaktadır. Bu durum, öğretmenlerin düşük düzeyde
okul mutluluğu algılamasına neden olmaktadır.
Araştırmanın Amacı: Bu
çalışmanın amacı, öğretmenlerin okul mutluluğu düzeyinin belirlenmesidir. Bu
amaçla ‘Okul Mutluluğu Ölçeği’ geliştirilerek, geçerlik ve güvenirlik
çalışmaları yapılmıştır. Ölçek, öğretmenlerin okul mutluluk düzeyini belirlemek
amacıyla öğretmenlere uygulanmıştır. Elde edilen verilere dayalı olarak öğretmenlerin
okul mutluluğu düzeyi belirlenmeye çalışılmış, okul mutluluğu puanlarının
öğretmenlerin cinsiyeti, mesleki kıdemleri, okul türü ve öğretim alanı
değişkenleri açısından ne düzeyde farklılaştığı ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Araştırmanın
Yöntemi: Öğretmenlerin okul mutluluğu düzeyini öğretmen
görüşlerine dayalı olarak belirlemeyi amaçlayan bu araştırma, tarama modelinde
tasarlanmıştır. Tarama modeli, bir grubun belirli özelliklerini belirlemek için
kullanılmaktadır. Bu çalışmada öğretmenlerin okul mutluluğu düzeyleri
belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın ölçek geliştirme sürecinde, 450
öğretmenin görüşüne başvurulmuştur. 430 öğretmen tarafından ölçekteki tüm
maddelere tam ve amaçlara uygun olarak verilen yanıtlar üzerinden Açımlayıcı
Faktör Analizi gerçekleştirilmiştir. Doğrulayıcı Faktör Analizi için 449
öğretmenin görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacılar
tarafından geliştirilen ‘Okul Mutluluğu Ölçeği’ aracılığı ile elde edilmiştir.
Okul Mutluluğu Ölçeği, 26 maddeden oluşmakta ve madde toplam korelasyonları .54
ile .86 arasında değişmektedir. Beş faktörlü bir yapıya sahip olan ölçekte, beş
faktör (fiziksel donanım, öğrenme ortamı, işbirliği, etkinlikler, okul
yönetimi) toplam varyansın % 65.09'unu açıklamaktadır. Öğretmenlerin okul
mutluluğu düzeyini belirlemede, küme örnekleme yöntemi ile belirlenen 484
öğretmenin görüşüne başvurulmuştur. Analiz sürecinde önce verilerin dağılımın
normalliği test edilmiştir. Dağılımın normal olduğu belirlendikten sonra
verilerin analizinde, betimsel istatistik (ortalama, standart sapma, yüzde),
bağımsız t testi ve ANOVA’dan yararlanılmıştır.
Araştırmanın
Bulguları: Bulgular, öğretmenlerin genel olarak orta düzeyde okul
mutluluğu algıladıklarını göstermektedir. En yüksek puanlar, ‘İşbirliği’ ve
‘Okul Yönetimi’ alt boyutlarındadır. Öğretmenler arasındaki işbirliği ve okul
yöneticilerinin desteği, öğretmenlerin okul mutluluğunu arttıran en önemli
faktörlerdir. Bulgular, öğretmenlerin ‘Fiziksel Donanım’ ve ‘Etkinlikler’ alt
boyutlarında orta düzeyde okul mutluluğu algıladıklarını göstermektedir.
Araştırmanın bulguları, okul mutluluk puanlarının cinsiyet ve meslek kıdem
değişkenleri açısından istatistiksel olarak farklılık göstermediğini ortaya
koymaktadır. ANOVA sonuçları, öğretmenlerin okul mutluluğu düzeylerinin Öğrenme
Ortamı alt boyutunda, ilkokullarda görevli öğretmenler lehine istatistiksel
olarak anlamlı bir farklılık gösterdiğini ortaya koymaktadır. Araştırmalardan
elde edilen bulgular, sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin temel niteliklerini ve
yeteneklerini yetiştirme sorumluluğu konusunda olumlu bir yargıya sahip
olduklarını ortaya koymaktadır. Bulgulara dayalı olarak, ilkokullarda görevli
öğretmenlerin içsel motivasyonlarının ve öğretmenlik mesleğine olan bağlılığının
yüksek olduğu söylenebilir. Ayrıca bu sonuçlar, akademik başarıya, eleme ve
rekabete dayalı eğitim modelinin, ortaokul ve liselerde öğretmenlerin mutluluk
düzeyini azalttığı şeklinde yorumlanabilir. Etkinlikler alt boyutunda, meslek
liselerinde görev yapan öğretmenlerin okul mutluluğu puanları ilkokul, ortaokul
ve akademik liselerde çalışan öğretmenlerden daha düşüktür. Yeterli sosyal-kültürel
etkinlikler ve spor etkinlikleri, okullarda olumlu bir iklim yaratmakta, bu
durum öğretmenlerin okul mutluluğunu artırmaktadır. İşbirliği alt temasında,
ilkokul öğretmenlerinin okul mutluluğu puanları meslek lisesi ve akademik
liselerde görevli öğretmenlerden yüksektir. İşbirlikli okul ortamı,
öğretmenlerin yaratıcılığını artırmanın yanı sıra öğretmenlerin öğrencilere rol
model olmalarını ve okulda mutlu bir öğrenme ortamı oluşturmalarını sağlar.
Ayrıca, Etkinlikler alt boyutunda, meslek dersi öğretmenleri daha düşük düzeyde
okul mutluluğu hissetmektedir. Öğretmenlik mesleğinin son derece stresli doğası
ve öğretim programlarında sıklıkla gerçekleştirilen değişiklikler, öğretmenlerden
yüksek beklentiler, okulların kaynaklarının yetersizliği ve öğretmenlere
verilen desteğin yetersiz olması, okulun başarısını azaltmakta ve öğretmenler,
yüksek stres ve düşük iş doyumu yaşamaktadır. Sonuç olarak, bu faktörler
öğretmenlerin okul mutluluğunun azalmasına neden olmaktadır.
Sonuç ve Öneriler:
Sonuçlar, öğretmenlerin Fiziksel Donanım ve Etkinlikler alt boyutlarda orta
düzeyde okul mutluluğu algıladıklarını göstermektedir. İşbirliği ve Okul Yönetimi
alt boyutlarında ise öğretmenler, yüksek düzeyde okul mutluluğu algılamaktadır.
Sınıf öğretmenleri ortaokul, akademik lise ve meslek liselerinde görev yapan
öğretmenlerden daha yüksek düzeyde okul mutluluğu algılamaktadır. Meslek dersi
öğretmenleri, Etkinlikler alt boyutunda daha düşük düzeyde okul mutluluğu
hissetmektedir. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak, okulların fiziki
koşullarının iyileştirilmesinin öğretmenlerin okul mutluluğunu artıracağı öngörülebilir.
Öğretmenlerin okul mutluluğunu arttırmak için okul müdürleri, okul toplumu
arasındaki işbirliğini geliştirmelidir. Okullarda öğrenme ortamı, öğrencilerin
ilgi alanlarına göre yeniden tasarlanmalıdır. Okul müdürleri, öğretmenleri
teşvik etmeli ve okulda demokratik ve adil bir yönetim sergilemelidir. Okullarda
öğrencilerin daha iyi öğrenmeleri için sosyal ve sportif faaliyetler artırılmalı
ve rehberlik hizmetleri geliştirilmelidir. Bu çalışmada, öğretmenlerin okul
mutluluğu düzeyleri araştırılmıştır. Öğrenciler, veliler veya okul yöneticilerinin
okul mutluluğunu belirlemek amacıyla farklı araştırmacılar tarafından farklı
araştırmalar yürütülebilir. Ayrıca farklı yerleşim birimlerinde öğretmenlerin okul
mutluluğunu belirlemek için farklı araştırmalar planlanabilir. Okul Mutluluğu
Ölçeği, farklı araştırmacılar tarafından veri toplama aracı olarak kullanılarak
geçerlik ve güvenirliği test edilebilir.
Anahtar Sözcükler: Mutluluk, okul
mutluluğu, öğretmen, ölçek geliştirme, geçerlik, güvenirlik.
Purpose: This
research aimed to determine school happiness level of the teachers based on
their opinions. For this purpose, ‘School Happiness Scale’ was developed by the
researchers. The validity and reliability of the School Happiness Scale were
tested. And then, the scale was applied to 484 teachers to determine their
school happiness level.
Research Method: In the study, a quantitative research design
was employed during the data collection and the analysis phases.
Results: The
School Happiness Scale consists of 26 items and five sub-factors. The
item-total correlations range from .54 to .86. The five factors explain 65.09%
of the total variance. The results showed that teachers perceived moderate level of
school happiness in some sub-dimensions such as ‘physical equipment’, and
‘activities’. They also perceived high level of school happiness in
‘collaboration’, and ‘school management’ sub-themes. The scores varied
according to the school type and teaching field variables.
Implications
for Research and Practice: The results revealed that the school principals should
encourage teachers, and display democratic and fair school management attitudes
to increase school happiness. The top managers can elaborate to enhance the
physical conditions of the schools. In order to increase school happiness of
teachers, the collaboration can be improved among the members of school
community. School Happiness Scale can be applied to different participants, and
so the school happiness levels of the teachers as well as the validity and
reliability scores of scale can be measured.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 79 |