Elektronik Ticaret ve Ortadoğu’da Bilgi ve İletişim Teknolojileri Altyapısı
Year 2013,
Volume: 1 Issue: 1, 54 - 63, 01.05.2013
Abdüllatif Çeviker
H.Murat Mutlu
Osman S. Sesliokuyucu
Abstract
Today Middleeast is very attractive in world economy by potential of growth and large market. Nowadays electronic commerce has replaced traditional economy. So, it is necessary to develop infrastructure of Information and Communication Technologies (ICT) for better using economic potential. This study includes 14 Middleeast countries by considering 11 variables that to be effect of ICT infrastructure. These variables were examine by using Cluster Analysis and countries grouped according to their similarities. It is clear that income level and openness has significant effect on compozition of cluster
References
- Atkinson, R. D., Ezell, S. J., Andes, S. M., & Castro, D. D. (2010). The Internet Economy 25 Years
- After Com: Transforming Commerce & Life. The Information Technology and Innovation Foundation (ITIF). Aubert, J. E., & Reiffers, J. L. (2003). Knowledge Economies in the Middle East and North Africa
- Toward New Development Strategies. The International Bank for Reconstruction and Development / The World Bank. British Petrol. (2012). Statistical Review of World Energy. British Petrol.
- Civelek, M. E., & Sözer, E. G. (2003). İnternet Ticareti. İstanbul: Beta Yayınları.
- Coppel, J. G. (2000). E-Commerce: Impacts and Policy Challenges. OECD Economics Department Working Papers.
- Gürbüz, M., & Karabulut, M. (2009). SSCB’nin Dağılmasıyla Bağımsızlığına Kavuşan Ülkelerde
- Sosyo-Ekonomik Benzerlik Analizi. Bilig , 31-50. Ho, S. C., Kauffman, R. J., & Liang, T. P. (2007). A Growth Theory Perspective On B2C E
- Commerce Growth İn Europe: An Exploratory Study. Electronic Commerce Research and Applications , 237–259. International Monetary Fund (IMF). (2012). World Economic Outlook: Growth Resuming, Dangers
- Remain. IMF Multimedia Services Division. Internet World Stats. Mart 01, 2013 tarihinde www.internetworldstats.com adresinden alındı.
- Kalakota, R., & Whinston, A. B. (1996). Electronic Commerce: A Manager’s Guide. Federal Express Corporation.
- Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (2. b.). Asil Yayın Dağıtım.
- Lucking-Reiley, D., & Spulber, D. F. (2000). Business to Business Electronic Commerce. Nashville:
- Department of Economics, Vanderbilt University. Mann, C. L. (2000). Electronic Commerce In Developing Countries Issues for Domestic Policy and WTO Negotiations. World Services Congress, (s. 1-14).
- OECD. (2009). Background Report’. OECD Conference on Empowering E-consumers Strengthening
- Consumer Protection in the Internet Economy. Özdamar, K. (2004). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler)
- (Yenilenmiş Beşinci Baskı b.). Kaan Kitabevi. Öztürkler, H. (2009). Ortadoğu Ülkelerinin Ekonomik Yapılarının Temel Özellikleri. Ortadoğu Analiz, 1 (6), 65-71.
- Payne, E. J. (2009). E-Commerce Readiness for SMEs in Developing Countries: A Guide for
- Development Professionals. Academy for Educational Development , 1-23. Vinaja, R. (2003). The Economic And Social Impact Of Electronic Commerce In Developing
- Countries. S. Lubbe The Economic And Social Impact Of Electronic Commerce In Developing CoThe Economic And Social Impacts Of E-Commerce (s. 22-33). Idea Group Publishing. * Bu çalışma “1st International Border Trade Congress”de (4-6Kasım 2010 Kilis) sunulan ve bildiri kitabında tam metin olarak basılmış çalışmanın genişletilmiş ve geliştirilmiş halidir.
ELEKTRONİK TİCARET VE ORTADOĞU’DA BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALTYAPISI
Year 2013,
Volume: 1 Issue: 1, 54 - 63, 01.05.2013
Abdüllatif Çeviker
H.Murat Mutlu
Osman S. Sesliokuyucu
Abstract
Dünya ekonomisinde Ortadoğu, sahip olduğu geniş pazar ve büyüme potansiyeli ile dikkatleri üzerinde toplamaktadır. Geleneksel ticaretin yerini elektronik ticarete (e-ticaret) bıraktığı günümüz dünyasında, ekonomik potansiyellerin harekete geçirilebilmesi için Bilgi ve İletişim Teknolojisi (BİT) altyapısının güçlendirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda çalışmada Ortadoğu bölgesinde bulunan 14 ülkeye ilişkin elektronik ticaret için gerekli BİT ve lojistik altyapısına ait değişkenler kullanılarak Kümeleme Analizi yapılmıştır. Ülkelerin benzerliklerine göre kümelenmesi sonunda Ortadoğu ülkeleri üç gruba ayrılmıştır. Ortaya çıkan kümelerin bileşimine bakıldığında ülkelerin gelir seviyesiyle birlikte dışa açıklığın etkili olduğu görülmektedir
References
- Atkinson, R. D., Ezell, S. J., Andes, S. M., & Castro, D. D. (2010). The Internet Economy 25 Years
- After Com: Transforming Commerce & Life. The Information Technology and Innovation Foundation (ITIF). Aubert, J. E., & Reiffers, J. L. (2003). Knowledge Economies in the Middle East and North Africa
- Toward New Development Strategies. The International Bank for Reconstruction and Development / The World Bank. British Petrol. (2012). Statistical Review of World Energy. British Petrol.
- Civelek, M. E., & Sözer, E. G. (2003). İnternet Ticareti. İstanbul: Beta Yayınları.
- Coppel, J. G. (2000). E-Commerce: Impacts and Policy Challenges. OECD Economics Department Working Papers.
- Gürbüz, M., & Karabulut, M. (2009). SSCB’nin Dağılmasıyla Bağımsızlığına Kavuşan Ülkelerde
- Sosyo-Ekonomik Benzerlik Analizi. Bilig , 31-50. Ho, S. C., Kauffman, R. J., & Liang, T. P. (2007). A Growth Theory Perspective On B2C E
- Commerce Growth İn Europe: An Exploratory Study. Electronic Commerce Research and Applications , 237–259. International Monetary Fund (IMF). (2012). World Economic Outlook: Growth Resuming, Dangers
- Remain. IMF Multimedia Services Division. Internet World Stats. Mart 01, 2013 tarihinde www.internetworldstats.com adresinden alındı.
- Kalakota, R., & Whinston, A. B. (1996). Electronic Commerce: A Manager’s Guide. Federal Express Corporation.
- Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (2. b.). Asil Yayın Dağıtım.
- Lucking-Reiley, D., & Spulber, D. F. (2000). Business to Business Electronic Commerce. Nashville:
- Department of Economics, Vanderbilt University. Mann, C. L. (2000). Electronic Commerce In Developing Countries Issues for Domestic Policy and WTO Negotiations. World Services Congress, (s. 1-14).
- OECD. (2009). Background Report’. OECD Conference on Empowering E-consumers Strengthening
- Consumer Protection in the Internet Economy. Özdamar, K. (2004). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler)
- (Yenilenmiş Beşinci Baskı b.). Kaan Kitabevi. Öztürkler, H. (2009). Ortadoğu Ülkelerinin Ekonomik Yapılarının Temel Özellikleri. Ortadoğu Analiz, 1 (6), 65-71.
- Payne, E. J. (2009). E-Commerce Readiness for SMEs in Developing Countries: A Guide for
- Development Professionals. Academy for Educational Development , 1-23. Vinaja, R. (2003). The Economic And Social Impact Of Electronic Commerce In Developing
- Countries. S. Lubbe The Economic And Social Impact Of Electronic Commerce In Developing CoThe Economic And Social Impacts Of E-Commerce (s. 22-33). Idea Group Publishing. * Bu çalışma “1st International Border Trade Congress”de (4-6Kasım 2010 Kilis) sunulan ve bildiri kitabında tam metin olarak basılmış çalışmanın genişletilmiş ve geliştirilmiş halidir.