With the development of technology, the dimensions of the databases are progressively proportional. It is inevitable to investigate the secret links between these analyzes with various analyzes. In this study, the passing grades of the students in Foreign Language-II course were estimated by data mining methods. In the study at a university in Turkey Foreign Language-II 3794 students taking the course data are used. In this study, the estimation models developed by Artificial Neural Networks, M5P, DecisionStump, M5Rules, DecisionTable and Bagging methods were formed and compared with each other. 10-fold cross-validation method was used for training and testing. In the models, the type of the course, faculty, department, program, program type, teaching staff and title, the type of entry to the program, entry point and entry rank and the average grade of the previous semester were taken into consideration. Among the models, it was seen that the model established with Bagging method produced the best results with 1.21 mean absolute error and 0.81 correlation coefficient. As a result of the study, it is thought that the students will learn the course grade and take precautions in advance.
Teknolojinin gelişimi ile
veritabanlarının boyutları doğru orantılı olarak ilerlemektedir. Bu kadar çok
verinin tutulması sonucu çeşitli analizler ile bu veriler arasındaki gizli
bağlantıların araştırılması kaçınılmaz olmuştur. Buradaki çalışmada öğrencilerin
Yabancı Dil-II dersindeki geçme notları veri madenciliği yöntemleriyle tahmin
edilmiştir. Araştırmada Türkiye’deki bir üniversitede Yabancı Dil-II dersini
alan 3794 öğrenci verileri kullanılmıştır. Çalışmada 12’si girdi ve biri çıktı
olmak üzere toplam 13 adet değişkenin yer aldığı Yapay Sinir Ağları, M5P,
DecisionStump, M5Rules, DecisionTable, Bagging yöntemleri ile geliştirilen
tahmin modelleri oluşturulmuş ve birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Verilerin
eğitim ve test olarak ayrıştırılmasında 10-katlı çapraz doğrulama yöntemi
kullanılmıştır. Modellerde öğrencinin ders geçme notunu etkileyecek öğrenim
tipi, fakülte, bölüm, program, program tipi, öğretim elemanı ve unvanı, öğrenci
programa giriş türü, giriş puanı ve giriş sıralaması ile bir önceki dönemin not
ortalaması dikkate alınmıştır. Modeller arasında Bagging yöntemi ile kurulan
modelin en iyi sonuç olan 1.22 ortalama mutlak hata ve 0.80 korelasyon
katsayısı ile tahminler ürettiği görülmüştür. Çalışma sonucunda öğrencilerin
ders geçme notunu önceden öğrenip önlemler alacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 15 |