With the development of technology, the usage
rates of unmanned aerial vehicles have increased. Although unmanned aerial
vehicles were first used as counter-attack in army, they were also used for
surveillance, reconnaissance, mapping and defence. In addition to this, have
begun to be used for various purposes such as taking images from the air in the
film industry, carrying cargo, traffic control, natural disaster search and
rescue, fire warning and extinguishing, illegal building control. While the
advantages of fixed wing unmanned aerial vehicles are that they can move
quickly, the disadvantages is that long runways for take-off and landing.
Rotary wing unmanned aerial vehicles have the advantage that they do not need
runways because they can take off and landing in the same place, but they are
disadvantageous because of their low flight time. The general name of the
rotating wing unmanned aerial vehicle is drone. 4 propelled quadcopter and
other multi-propelled multicopters are inefficient in energy management, 2
propelled bicopters are less manoeuvrable, tricopter is more advantageous than
others. The tricopters have better maneuverability than other rotary wing
aircraft thanks to the servo mechanism used in the tail motor. Tricopter’s
fixed body (moment arm of the rotor) which are endurance, ease of control, ease
of to-downstream keeps constant the air vibrations and like many features
stable flight. By using innovative tricopter aerodynamic mechanism, the torque
arm of the rotors is provided with variability and performance/stability
parameters are planned to be stabilized and kept in the air for a long time.
erciyes üniversitesi bap
FYL-2017-7591
This study was supported by Erciyes University Scientific Research Project Coordination Unit (Project Number: FYL-2017-7591). We thank Erciyes University BAP Coordination for their support.
Teknolojinin gelişmesiyle insansız hava araçlarının kullanım oranları
artmıştır. İnsansız hava araçları ilk önceleri orduda karşı saldırı olarak
kullanılsa da, gelişmeler ile birlikte gözetleme, keşif, haritalama ve savunma gibi
amaçlar için de kullanıldı. Buna ek olarak, sinema endüstrisinde havadan
görüntü çekimi, kargo taşıma, trafik kontrolü, doğal afet arama ve kurtarma,
yangın ihbar ve söndürme, kaçak yapı kontrolü gibi çeşitli amaçlar için de kullanılmaktadır. Sabit kanatlı insansız hava taşıtlarının avantajları hızlı hareket
edebilmeleri olsa da, dezavantajları kalkış ve iniş için uzun pistlerin
olmasıdır. Döner kanatlı insansız hava araçları, kalkış ve iniş için uzun pistlere
ihtiyaç duymama avantajına sahiptir, küçük düz bir alandan kalkış
yapabilecekleri gibi iniş de yapabilirler, fakat kısa uçuş süreleri nedeniyle
dezavantajlıdırlar. Dönen kanatlı insansız hava
aracının genel adı drondur. 4 pervaneli dron quadcopter ve diğer çok pervanleli
multikopterler enerji yönetimi konusunda yetersizdir. 2 tahrikli bikopter
stabilite ve manevra kabiliyeti dezavantajlıdır, tricopter ise döner kanatlı
insansız hava araçlarına göre daha avantajlı. Kuyruk motorlarında kullanılan
servo mekanizması sayesinde, Trikopterler diğer döner kanatlı hava araçlarına göre
daha iyi manevra kabiliyetine sahip. Başkalaşabilen özgün trikopter aerodinamik
yapısnı kullanılarak, rotorların tork kollarının hareket etmesi sağlanır ve
performans/stabilite parametrelerinin optimize edilmesi ve uzun süre havada
tutulması planlanır.
FYL-2017-7591
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | FYL-2017-7591 |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 16 |