Automobile assembly consists of a large number of parts, due to the ever-changing consumer demand due to the variety of products and factory site has a certain limit; shelf space is almost one of the most limited resources of an automotive factory. Efficient, productivity and accurate management of the shelf area is critical for optimizing the performance in terms of cost, preventing movement breaks by decreasing the walking distance of the employees, and keeping the factory campus the same despite the increasing production demand. In this study; In the box type, standard shelves were used and rack optimization and shelf space optimization were carried out considering ergonomic standards. Since the application is a real-life problem, it is very difficult to model mathematically and to find the optimum solutions. Heuristic methods have been used in order to provide a solution close to the most appropriate value of the problems that are difficult to model. The first method used in the study is the Greedy Algorithm, which is one of the heuristic methods. Boxes are placed on shelves according to this algorithm. Although Greedy Algorithms do not always provide the optimal solution for every problem, they provide the most suitable solution for some problems. Making one decision at a time, using local information in the decision-making process, such as finding the most useful for the decision-making process is a feature of the Greedy problem. The algorithm is expressed as Greedy because it focuses on seeking the most benefit. Another method used in the study is the Planogram. The shelf and product layout software, Planogram, is adapted to the problem. Planogram; software that expresses diagrams showing how products are arranged and placed on shelves. The best possible shelf placement was carried out in line with the constraints determined by the software created by taking into consideration the order, dimensions, optimization rules and ergonomics criteria of the products.
Otomobil montajının çok sayıda parçadan oluşması, sürekli
değişen tüketici talebinden dolayı ürün çeşitliliğine gidilmesi ve fabrika
yerleşkesinin belirli bir limitinin olması sebebiyle; raf alanı bir otomotiv
fabrikasının neredeyse en sınırlı kaynaklarından birini oluşturmaktadır. Raf
alanının etkin, verimli ve doğru yönetimi, hem maliyet açısından performansın
en iyilenmesi, hem çalışanların yürüme mesafelerinin azaltılmasıyla hareket
mudalarının önlenmesi, hem de artan üretim talebiyle ürün miktarına rağmen fabrika
yerleşkesinin aynı kalması açısından kritik önem teşkil etmektedir. Bu
çalışmada; kutu çeşidi çerçevesinde, standart raflar kullanılmış ve ergonomik
standartları da göz önünde bulundurarak raf optimizasyonu ve raf alanı optimizasyonu
gerçekleştirilmiştir. Uygulama bir gerçek hayat problemi olduğu için
matematiksel olarak modellenmesi ve optimum çözümlerin bulunması oldukça
zordur. Modellenmesi zor olan problemelerin, en uygun değere yakın bir çözüm
verebilmesi için sezgisel yöntemlerden faydalanılmıştır. Çalışmada kullanılan ilk
metot sezgisel metotlardan biri olan Greedy Algoritmasıdır. Kutular raflara bu
algoritmaya göre yerleştirilmiştir. Açgözlü algoritmalar her zaman ve her
problem için optimal çözümü vermese de bazı problemler için en uygun çözümü
vermektedirler. Bir kerede tek bir karar verme, karar verirken yerel bilgiyi
kullanma, karar verirken o an için en çok faydayı bulma gibi işlemler açgözlü
probleminin özelliklerindendir. Algoritma en çok faydayı aramaya odaklandığı
için açgözlü olarak ifade edilmektedir. Çalışmada kullanılan diğer bir yöntem ise planogram’dır. Raf ve ürün
düzenleme yazılımı olan planogram probleme uyarlanmıştır. Planogram; ürünlerin
raflarda hangi şekilde düzenleneceğine ve yerleştirileceğine gösteren
diyagramları ifade eden yazılımlardır. Ürünlerin
raflardan çıkış sırası, boyutları, optimizasyon kuralları ve ergonomi
kriterleri göz önüne alınarak oluşturulan yazılım ile belirlenen kısıtlar
doğrultusunda en iyiye yakın raf yerleştirme gerçekleştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 16 |