While work continues in terms of Occupational Health and Security Law in our country, it has been accepted by all circles that a perception of safety internalized by managers as well as employees will provide social and economic development in all segments of the society. Universities, which are one of the actors to build up this perception, aim to prepare the employees of the future to work fully equipped. The aim of this study is to; measure the level of aptitude students in vocational school of health have regarding Occupation Health and Safety law prior to working in the health sector, to review and evaluate workplace safety culture within our country, and to reveal perspectives on occupational health and safety. In a sense, it is to measure the perceptions and awareness of occupational health and safety. There are many important discoveries regarding this study, but most important one is that the scale questions in the study are gathered in three basic factors have certain explanatory. The first factor determines "The Perception of the Existence of Occupational Health and Safety Culture and Its Application in Work Areas". The second factor shows us the measurement of "Occupational Health and Safety Training". With the last factor was asked for the determination of the knowledge of the legal regulations in our country and in all three factors has both meaningful and sufficient explanatoryism. Some other findings obtained with the study are orderly; 52% of the students participating in the research did not find sufficient the training they received on occupational health and safety ; about 55% of them stated that they know the legal practices in our country in their fields.
Occupational health and safety safety perception safety attitudes safety training university laboratories Vocational School of Health Services
İş Sağlığı ve Güvenliği kanunu kapsamında ülkemizde çalışmalar devam ederken, yöneticilerin yanı sıra çalışanlar tarafından içselleştirilmiş bir güvenlik algısının inşası, sosyal ve ekonomik olarak gelişimi sağlayacağı toplumun tüm kesimlerinde tüm çevreler tarafından kabul edilmiştir. Bu algının inşasında yer alan aktörlerden üniversitelerin amacı, geleceğin çalışanlarını tam donanımlı olarak görev yapmaya hazırlamaktır. Bu çalışmanın amacı; sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda eğitim gören öğrencilerin insan sağlığı hizmetlerinde görev yapmadan önce; İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve yasal uygulamaları hakkında sahip oldukları bilgi seviyelerini ölçmek, ülkemizdeki işyeri güvenlik kültürü bakış açılarını değerlendirmek ve iş sağlığı ve güvenliği eğitimi hakkındaki bakış açılarını ortaya koymaktır. Bir açıdan da iş sağlığı ve güvenliği algıları ve farkındalıklarını ölçmektir. Bu çalışmaya dair birçok önemli bulgu mevcuttur ancak en önemlisi çalışmada kullanılan ölçek sorularının 3 temel faktörde toplanması ve bu faktörlerin belirli açıklayıcılığa sahip olmasıdır. İlk faktör 4. ,5. ,7. ve 13. Soruları içinde barındırarak “İş sağlığı ve güvenliği kültürünün varlığı ve çalışma alanlarında uygulanmasına yönelik algıyı” ölçmektedir. İkinci faktörde ise 6., 9., 10.ve 12. Sorular ile “İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi” ölçümlenmiştir. Ülkemizdeki yasal düzenlemelerin ne derecede bilindiği bilgisinin tespitine yönelik ise ” 1., 2. ve 3. Sorular sorularak dahil edilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 22 |