Kentsel hareketliliğin arttığı, daha yoğun ve kompleks bir yaşam tarzı edindiğimiz son yıllarda artan trafik problemlerine çözüm üretme mecburiyeti ortaya çıkmıştır. Sürdürülebilir ulaşım kapsamında değerlendirilen ve son yıllarda hızla popülaritesi artan mikro hareketlilik kavramı, bisiklet ve skuter gibi bireysel ulaşım araçlarını ve yaya ulaşımını kapsamaktadır. Ayrıca, hala etkisinde olduğumuz Covid-19 pandemisi ile bireysel hareketliliğin sağlık etkisi öne çıkmakta, ilgili kurumlarında da bu konuda geçici ve kalıcı altyapı hizmetleri sunduğu görülmektedir. Bu çalışma, ülkemizde aktif bisiklet kullanıcılarının, Türkiye’deki uzun bisiklet parkurlarına karşı bakış açılarını değerlendirmek ve kullanıcıların mevcut durum değerlendirmesini, beklentilerini, talep ve şikayetlerini araştırmak amacı ile yapılmıştır. Elde edilen sonuçlarda, sürüş güvenliği, sürüş kolaylığı, fiziksel altyapı kalitesi ve motorlu taşıtlarla olan etkileşimi az olan parkurların insanlar tarafından tercih sebebi olduğu vurgulanmıştır. Aynı zamanda, bisiklete sahip olmayan insanların büyük çoğunluğunun bisiklet altyapısının yeterli olduğu güvenli parkurlarda bisiklet kullanma fikrine olumlu yaklaştığı görülmüştür. Bisiklet yolları ile ilgili bilgilerin dinamik olarak kullanıcılarla paylaşılması konusunda kurumların etkin bir politika izlemediği ifade edilmiştir.
In recent years, we have adopted a more intense and complex lifestyle along with the increasing urban mobility and it has become necessary to find solutions to increasing traffic problems. The concept of micromobility, which is considered within the scope of sustainable transportation, has gained popularity in recent years and includes individual transportation vehicles such as bicycles and scooters, and pedestrian transportation. Furthermore, with the Covid-19 pandemic, the health impact of individual mobility comes to the fore, and it is seen that the relevant institutions provide temporary and permanent infrastructure services in this regard. This study was carried out with the aim of evaluating the perspectives of active cyclists in Turkey towards long cycling tracks and investigating the current situation, expectations, demands and complaints of users. In the results obtained, it was emphasized that the safety, ease of driving, quality of physical infrastructure and the tracks with less interaction with motor vehicles are preferred by people. At the same time, it has been observed that the majority of people who do not have bicycles or do not cycle regularly have a positive intention to the idea of cycling on safe tracks where physical infrastructure is sufficient. It has been stated that institutions do not follow an effective policy regarding sharing information about bicycle paths and tracks, and their cycling condition with users.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 32 |