Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 Salgın Döneminde Öğrenilen Tüketici Alışveriş Davranışlarının Kalıcılığının Araştırılması

Year 2022, Issue: 40, 117 - 122, 30.09.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1172491

Abstract

Dünyada Çin'in Hubei Eyaleti, Wuhan'da 17 Kasım 2019'da korona virüs(Covid-19) ilk vaka tespit edildi. Bu vakanın daha sonra tüm dünyada büyük bir hızla yayılması ile Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ), 11 Mart 2020'de küresel salgın ilan etti. Bu salgın ile ülkelerin aldıkları sıkı tedbirlerle dünyada ekonomi, siyasi, kültürel ve sosyal hayat, eğitim, tüketim vb. alanlarında pek çok değişime sebep oldu. Bu çalışmada bu salgın geçici olsa bile salgın sürecinde öğrenilen tüketici davranışlarının kalıcı olup olmadığın, değişim varsa ne yönde olduğunu ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçlar için veri toplama yöntemlerinden anket yöntemi kullanılarak kolayda örneklem metot ile 790 kişiden Mart 2022’de veriler toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda Covid-19 salgın sürecinde yaş, eğitim seviyesi vb. değişkenlere göre tüketicilerin alışveriş tutum ve davranışlarında olan önemli değişikliklerin Covid-19 sonrası(Post Covid-19) döneminde devam ettiğini, online alışveriş yapma, temassız kredi kartı kullanma, kişisel hijyen ürünlerinin tüketim miktarı vb. bazı tutum ve davranışlarında ise bu değişimin artarak devam ettiği gibi sonuçlar elde edilmiştir.

References

  • Agresti, A. (2002). Categorical Data Analysis. New York: John Wiley &Sons
  • Agresti, A. (1996). An introduction to categorical data analysis. New York:John Wiley & Sons.
  • Baltacı, A. ve Akaydın, H. (2020). COVID-19 Pandemi sürecinin tüketicilerin gıda ürünlerini satın alma davranışları üzerindeki etkisi. Yüksek İhtisas Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 57-64.
  • Calkins, T. COVID Has Forever Changed the Customer Experience Here’s How Companies Can Continue to Adapt. 2021. https://insight.kellogg.northwestern.edu/article/customer-experience-covid-innovation, Erişim Tarihi: 10 Mayıs 2022.
  • Cici, E. N. ve Bilginer Özsaatcı, F. G. (2021). The impact of crisis perception on consumer purchasing behaviors during the COVID-19 (coronavirus) period: a research on consumers in Turkey. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Ýktisadi ve Ýdari Bilimler Dergisi 16, 727–754. doi: 10.17153/oguiibf.923025
  • Çevik, İ. T. (2020). Changing Consumer Behavior In The Pandemi Process. Business & Management Studies: An International Journal, 8(2), 2331-2347. https://doi.org/10.15295/bmij.v8i2.1528
  • Çilan, Ç. A. ve Kuzu, S.(2013). Kişisel E-Ticaret Uygulamalarının Kategorik Veri Analizi Yöntemleri İle Değerlendirilmesi, Alphanumeric Journal, 1(1), 027–032.
  • DORinsight. (2020, Nisan 29). Türkiye’deki koronavirüs salgını sürecinde yapılan ankete katılanların %63’ü yaz tatili yapmayı planlamıyor. Aralık 4, 2020 Dorinsight Haberleri: https://www.haberler.com/dorinsight
  • Hacıalioğlu A.ve Sağlam M.(2021). Covıd-19 Pandemi Sürecinde Tüketici Davranışları Ve E-Ticaretteki Değişimler, Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, https://doi.org/10.29228/ mekcad.2
  • https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/key-consumer-behavior-thresholds-identified-as-the-coronavirus-outbreak-evolves/ Erişim tarihi:2 Mayıs 2022
  • https://www.seyahatsagligi.gov.tr/Site/HaberListesi/COVID-19, Erişim tarihi: 25 Ocak 2022 Jones, K.(2020). “How COVID-19 Consumer Spending is Impacting Industries” Visual Capitalist, April 22, 2020.
  • https://www.visualcapitalist.com/consumer-spending-impacting-industries/, Erişim tarihi:12 Mayıs 2022
  • Tao, H., Sun, X., Liu, X., Tian, J. Zhang, D. (2022). The Impact of Consumer Purchase Behavior Changes on the Business Model Design of Consumer Services Companies over the Course of COVID-19. Front. Psychol., 13, 818845.
  • Torun Kayabaşı, E . (2020). COVID-19’un Piyasalara Ve Tüketici Davranışlarına Etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, COVID-19 Özel Sayısı 2, 15-25. Retrieved from https:// dergipark.org.tr/ en/pub/asead/issue /54658/740424
  • TÜİK, Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi, 2021, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=45500, Erişim tarihi: 12 Şubat 2022 Yavuz, F. (2020). Tarıma Koronavirüs Etkisi. Kriter Dergisi, Yıl 5(46).
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan S.(2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Wright, O. ve Blackburn, E. (2020), “How Covıd-19 will permanently change consumer behavior”, Accenture. https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-123/Accenture-COVID19-Pulse-SurveyResearch-PoV.pdf#zoom=40
  • Wright, K. COVID-19 is Changing Consumer Behavior Worldwide; Business Needs to Adapt Rapidly. 2020.https://home.kpmg/xx/en/home/media/press-releases/2020/11/businesses-need-to-adapt-to-changing-consumerbehavior. html, Erişim Tarihi:10 Mayıs 2022).

Investigation of the Persistence of Consumer Shopping Behaviors Learned During the Covid-19 Epidemic Period

Year 2022, Issue: 40, 117 - 122, 30.09.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1172491

Abstract

The first case of coronavirus (Covid-19) was detected in the world on November 17, 2019 in Wuhan, Hubei Province of China. Then, with the rapid spread of this case all over the world, the World Health Organization (WHO) declared a global epidemic on March 11, 2020. With this epidemic, with the strict measures taken by countries, economy, politics, cultural and social life, education, consumption, etc. caused many changes in the field. In this study, even if this epidemic is temporary, it was carried out in order to reveal whether the consumer behaviors learned during the epidemic process are permanent and if there is a change, in what direction. For these purposes, data were collected from 790 people in March 2022 with the convenience sampling method using the survey method, one of the data collection methods. As a result of the research age, education level, etc. during the Covid-19 epidemic process. According to the variables, the significant changes in the shopping attitudes and behaviors of consumers continue in the post-Covid-19 (Post-Covid-19) period, online shopping, using contactless credit cards, the consumption amount of personal hygiene products, etc. in some attitudes and behaviors, results have been obtained as this change continues to increase.

References

  • Agresti, A. (2002). Categorical Data Analysis. New York: John Wiley &Sons
  • Agresti, A. (1996). An introduction to categorical data analysis. New York:John Wiley & Sons.
  • Baltacı, A. ve Akaydın, H. (2020). COVID-19 Pandemi sürecinin tüketicilerin gıda ürünlerini satın alma davranışları üzerindeki etkisi. Yüksek İhtisas Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 57-64.
  • Calkins, T. COVID Has Forever Changed the Customer Experience Here’s How Companies Can Continue to Adapt. 2021. https://insight.kellogg.northwestern.edu/article/customer-experience-covid-innovation, Erişim Tarihi: 10 Mayıs 2022.
  • Cici, E. N. ve Bilginer Özsaatcı, F. G. (2021). The impact of crisis perception on consumer purchasing behaviors during the COVID-19 (coronavirus) period: a research on consumers in Turkey. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Ýktisadi ve Ýdari Bilimler Dergisi 16, 727–754. doi: 10.17153/oguiibf.923025
  • Çevik, İ. T. (2020). Changing Consumer Behavior In The Pandemi Process. Business & Management Studies: An International Journal, 8(2), 2331-2347. https://doi.org/10.15295/bmij.v8i2.1528
  • Çilan, Ç. A. ve Kuzu, S.(2013). Kişisel E-Ticaret Uygulamalarının Kategorik Veri Analizi Yöntemleri İle Değerlendirilmesi, Alphanumeric Journal, 1(1), 027–032.
  • DORinsight. (2020, Nisan 29). Türkiye’deki koronavirüs salgını sürecinde yapılan ankete katılanların %63’ü yaz tatili yapmayı planlamıyor. Aralık 4, 2020 Dorinsight Haberleri: https://www.haberler.com/dorinsight
  • Hacıalioğlu A.ve Sağlam M.(2021). Covıd-19 Pandemi Sürecinde Tüketici Davranışları Ve E-Ticaretteki Değişimler, Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, https://doi.org/10.29228/ mekcad.2
  • https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/key-consumer-behavior-thresholds-identified-as-the-coronavirus-outbreak-evolves/ Erişim tarihi:2 Mayıs 2022
  • https://www.seyahatsagligi.gov.tr/Site/HaberListesi/COVID-19, Erişim tarihi: 25 Ocak 2022 Jones, K.(2020). “How COVID-19 Consumer Spending is Impacting Industries” Visual Capitalist, April 22, 2020.
  • https://www.visualcapitalist.com/consumer-spending-impacting-industries/, Erişim tarihi:12 Mayıs 2022
  • Tao, H., Sun, X., Liu, X., Tian, J. Zhang, D. (2022). The Impact of Consumer Purchase Behavior Changes on the Business Model Design of Consumer Services Companies over the Course of COVID-19. Front. Psychol., 13, 818845.
  • Torun Kayabaşı, E . (2020). COVID-19’un Piyasalara Ve Tüketici Davranışlarına Etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, COVID-19 Özel Sayısı 2, 15-25. Retrieved from https:// dergipark.org.tr/ en/pub/asead/issue /54658/740424
  • TÜİK, Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi, 2021, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=45500, Erişim tarihi: 12 Şubat 2022 Yavuz, F. (2020). Tarıma Koronavirüs Etkisi. Kriter Dergisi, Yıl 5(46).
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan S.(2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Wright, O. ve Blackburn, E. (2020), “How Covıd-19 will permanently change consumer behavior”, Accenture. https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-123/Accenture-COVID19-Pulse-SurveyResearch-PoV.pdf#zoom=40
  • Wright, K. COVID-19 is Changing Consumer Behavior Worldwide; Business Needs to Adapt Rapidly. 2020.https://home.kpmg/xx/en/home/media/press-releases/2020/11/businesses-need-to-adapt-to-changing-consumerbehavior. html, Erişim Tarihi:10 Mayıs 2022).
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Müzeyyen Özhavzalı 0000-0003-0518-3021

Early Pub Date September 26, 2022
Publication Date September 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 40

Cite

APA Özhavzalı, M. (2022). Covid-19 Salgın Döneminde Öğrenilen Tüketici Alışveriş Davranışlarının Kalıcılığının Araştırılması. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(40), 117-122. https://doi.org/10.31590/ejosat.1172491