Ödevlerin öğrencilerin öğretim sürecinde
önemli bir yeri bulunmaktadır. Klasik bir ödev değerlendirme sürecinde ödevin
sadece doğru olup olmadığı değerlendirilmektedir. Ancak, ödevin öğretime daha
iyi katkı verebilmesi için öğrencilerin yapmış oldukları intihallerin de göz
önüne alınması gerekmektedir. İntihalleri ve intihallerin oranını tespit etme
son derece zor bir ödev değerlendirme prosedürüdür. Bu çalışmada, bu prosedürü
kolaylaştıracak doküman benzerliği ölçütlerini hiyerarşik kümeleme modeli ile
bütünleştirebilen web tabanlı bir uygulama tanıtılacaktır. Bu uygulama,
kimlerin benzer ödev yaptığını ve ödevlerin hangi oranda benzerliğe sahip
olduğunu değerlendirme imkânı vermektedir. Bu uygulamanın doküman benzerliği hesaplanmasında
Cosine, Jaccard ve Dice benzerlik ölçütleri denenmiştir. Diğer taraftan
hiyerarşik kümeleme tarafında Tek Bağlantı, Tam Bağlantı ve Ortalama Grup olmak
üzere üç farklı algoritma incelenmiştir. Önceki yıllara ait iki öğretim
dönemini kapsayan 6 farklı öğretim üyesinin 18 farklı dersine ait 54 ödevi içeren
bir test verisi oluşturulmuştur. Her ödev için doküman benzerlik ölçütlerinin
ve kümeleme algoritmalarının çaprazlanmasından 9 farklı sonuç elde edilmiş ve
hiyerarşik kümeleme algoritmalarının ne kadar iyi olduğunu test etmek için
cophenetic korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Sonuçlar analiz edildiğinde,
doküman benzerliğinde Jaccard ölçütü ve hiyerarşik kümelemede Ortalama Grup
algoritmasının en uygun ödev değerlendirme çifti olduğu görülmüştür.
Assignments
are one of the most important parts of education process of students. In the
classical assignment evaluation process, an assignment can be evaluated whether
it is correct or not. However, for the assignments to give better contribution
to education, plagiarisms committed by students should be considered. Detection
of plagiarism and its extent are extremely difficult assignment evaluation
procedures. In this study, in order to facilitate this procedure, a web-based
application, which can combine document similarity measures with hierarchical
clustering model, is introduced. This application gives the opportunity to
evaluate which students submit similar assignments and the assignments’
similarity degree. Cosine, Dice and Jaccard similarity measures have been
investigated in terms of document similarity calculation of this application.
On the other hand, three different algorithms including Single Linkage, Complete
Linkage and Average Group are examined in hierarchical clustering side. Test
data which covers two education period of previous years and contains 54
different assignments of 18 different courses of 6 lecturers, are created. By
using document similarity methods and hierarchical clustering algorithms, 9
different cophenetic correlation coefficients are obtained for each assignment
and cophenetic correlation coefficients are calculated to test how well
hierarchical clustering algorithms are . When the results were analyzed, it was
discovered that Jaccard measure in document similarity and Average Group
algorithm in hierarchical clustering is the best matching assignment evaluation
pair.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2016 |
Submission Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 3 |