Son teknolojik gelişmelerin ürünü
olan günümüz cihazları, mekanik aksama, elektronik devrelere ve bir kontrol
yazılımına sahiptir. Bu tür cihazlar mekatronik cihazlar olarak
adlandırılmaktadır. Sanayi kuruluşları bu mekatronik cihazların üretim ve
üretimde kullanımı için yetişmiş ara elamanlara ihtiyaç duymaktadır. Bu ihtiyacı
karşılamakla görevli olan meslek yüksekokulları uygulamalı programlama eğitimi
vermek konusunda yetersiz kalmaktadır. Bu çalışmada kontrolör olarak düşük
maliyetli, fonksiyonel ve uygulama için ekstra devre kurma gerektirmeyen
arduino yazılım geliştirme kitlerini kullanarak gerçekleştirilebilecek olan
gömülü programlama dersinin mekatronik programlarının ders müfredatlarına
teorik ve uygulamalı olarak nasıl eklenebileceği yönünde bir planlama
yapılmıştır. Kırklareli Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu
Mekatronik Programı’nda pilot çalışma yapılmıştır. Bu kapsamda 14 haftalık
teorik ve uygulamalı ders içeriği hazırlanmıştır. Dersin değerlendirilme
sürecinde öğrenciler tarafından arduino kullanılarak yapılan robotlar özgünlük,
mekanik tasarım ve programlama kalitesi gibi kriterler ile puanlanmıştır. Sonuç
olarak mekatronik programında eğitim gören öğrenciler farklı derslerde
öğrendikleri teorik bilgileri tek bir proje üzerinde uygulayabilmişlerdir.
Yılsonunda öğrencilere uygulanan anket sonuçları değerlendirilmiş ve
öğrencilerin programlama dersi hakkında çok olumlu görüşlere sahip oldukları
gözlemlenmiştir.
The present apparatus which are the products of the latest
technological developments, have mechanical parts, electronic circuits and a
control software. These apparatus are called mechatronic devices. The
industrial companies needs qualified technicians for the production of these
devices and using during production. The vocational colleges attendant to meet
this need are insufficient on practical programming training. In this study, a
planning has been done on how to add the Embedded Programming course on the
Arduino which is lower priced, functional and not required extra circuits for
application, as theoretical and practical to the mechatronics program’s
curriculum. The pilot study was conducted in Kırklareli University Vocational
School of Technical Sciences Mechatronics Program. In this context, theoretical
and practical course content was prepared for 14 weeks. In the theoretical
section, topics like input-output ports, interrupts, timers etc. Disclosed and
supported by experiments. In the practical section, students are divided in the
groups and preparation of a kind of robot as their choices is provided. In the
course evaluation process, the robots prepared by students are scored by using
the criteria like originality, mechanical design and programming quality. The
benefit analysis of the course was conducted. As a result, the mechatronics
students could implement the theoretical knowledge from varied courses on a
project. The students able to observe the robot’s action due to changes on the
program so they had more consistent knowledge. The questionaries’ results
administered at the end of the year were evaluated and it has been observed
that students have a very favorable opinion of the programming course.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | February 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 1 |