MARKA SADAKATİNİN DEMOGRAFİK FAKTÖRLER BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ: TÜRKİYE BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA
Year 2017,
Volume: 7 Issue: 1, 18 - 24, 31.10.2017
Tolga Dursun
,
Baran Arslan
Abstract
Tüketicilerin
belirli bir markayı düzenli ve tutarlı bir şekilde satın alma eğilimi olarak
tanımlanan marka sadakati rekabetin yoğun yaşandığı pazarlarda işletmelere
rekabet avantajı sağlamaktadır. Müşteri sadakati, mal ve hizmet üreten
işletmeler için oldukça önemli ve çok
tartışılan bir konu haline gelmiştir. Tüketicilerin ürün veya hizmetle ilgili
değerlendirmelerinde ve karar aşamalarında marka sadakati önemli bir rol
üstlenmektedir. Bu nedenle marka sadakatini etkileyen faktörlerin belirlenmesi
işletmeler açısından çok önemlidir. Çalışmada marka ve marka sadakatinin önemi
incelendikten sonra tüketicilerin demografik özelliklerinin tüketicilerin marka
sadakatleri üzerinde nasıl bir etki yaptığının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Çalışmaya yönelik hazırlanan anket, İstanbul'da yaşayan ve sürekli aynı beyaz eşya markasını kullanan 397 kişiye
uygulandı ve edit edildikten sonra kalan 347 anket analize tabi tutulmuştur.
Frekans dağılımları, faktör analizi, güvenirlilik analizi ve t-testi analizi yapıldı. Yapılan analizler
sonucunda tüketicilerin demografik faktörlerinden cinsiyet ve medeni durumun
marka sadakati üzerinde etkili olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
References
- Aaker, D. A. (1991). Managing brand equity, The Free Press, New York.
- Aktuğlu, I. K. ve Temel, A. (2006). Tüketiciler Markaları Nasıl Tercih Ediyor? (Kamu Sektörü Çalışanlarının Giysi Markalarını Tercihini Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 43-59.
- Ballester,E. D. ve Aleman, J. L. M. (2001). Brand Trust İn The Context of Consumer Loyalty Europan Journal Of Marketing, 35, 1238-1258.
- Bayraktaroğlu, G. (2004). Kolayda Mallarda Marka Bağlılığını Etkileyen Faktörler: Hazır Kahve Üzerine Bir Çalışma. Celal Bayar Üniversitesi Yönetim ve Ekonomi Degisi, 11 (2), 69-84.
- Can E. (2007). Marka ve Marka Yapılandırma. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 22, 1, 225-237.
- Ceritoğlu, A. B. (2004). Genç Tüketicilerde Marka Bilincinin Oluşması ve Marka Sadakati Kavramlarının İncelenmesi ve Konu İle İlgili Bir Uygulama. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Çiftçi, S. ve Cop, R. (2007). Marka ve Marka Yönetimi Kavramları: Üniversite Öğrencilerinin Kot Pantolon Marka Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma. Finans,Politik ve Ekonomik Yorumlar, 44(512), 69- 88.
- Dick, A. S. ve Basu, K. (1994). Customer Loyalty: Toward An İntegrated Conceptual Framework. Journal Of The Academic Of Marketing Science, 22(2), 99-113.
- Deniz, M. H. (2011). Markalı Ürün Tercihlerinin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi. Sosyal Siyaset Konferansları, 61( 2011/2), 243-268.
- Devrani, Y. T. (2009). Marka Sadakati Öncülleri: Çalışan Kadınların Kozmetik Ürün Tüketimi Üzerine Bir Çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14, 3, 407-421.
- Erciş, A., Yapraklı, Ş. ve Can, P. (2009). Güçlü ve Güçsüz Markalarda Marka Bilgisi, Marka İlişkileri ve Satın Alma Davranışları Arasındaki Farklılıkların İncelenmesi. MarmaraÜniversitesi İİBF Dergisi, 26 ( 1), 157- 190.
- Erdil S. ve Başarır,Ö. (2009). Marka Çağrışımları ve Satın Alma Davranışı Üzerine Olan Etkisinin Ölçümlenmesi. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 27, 2, 217-231.
- Ertuğrul, S. M. ve Demirkol, Ş. (2007). Turistik Ürün Talebinde Markalaşma ve Önemi. Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 61-70.
- Gavcar, E. ve Didin, S. (2007). Tüketicilerin Perakendeci Markalı Ürünleri Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörler: Muğla İl Merkezinde Bir Araştırma. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 21-32.
- Gülçubuk, A. (2008). Müsteri Bağlılığı Yaratmada Fiyat Politikasının Önemive Uygulanan Fiyatlandırma Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Yönetim ve Ekonomi, 15(1), 15-26.
- Gülmez, M. ve Dörtyol, İ.T. (2009). Açıklamalı Pazarlama Sözlüğü, Detay Yayıncılık, Ankara.
- Ha ,C. L. (1998). The Theory of Reasoned Action Applied to Brand Loyalty. Journal of Product and Brand Management, 7, 51-61.
- Homburg, C. ve Giering A. (2001). Personal Characteristics as moderators of the relationship between customer satisfaction and loyalty. Psychology & Marketing, 18(1), 43 -66.
- Hritz, N. M., Sidman, C. L. ve D'abundo, M. (2014), Segmenting the College Educated Generation Y Health and Wellness Traveler. Journal of Travel and Tourism Marketing, 31, 132-145.
- Jones, C. ve Bonevac, D. (2013). An Evolved Definition of the Term ―Brand: Why Branding has a Branding Problem. Journal of Brand Startegy, 2 (2), 112-120.
- Keller, K. L. (2003). Strategic Brand Management, Building, Measuring and Managing Brand Equity. Prentice Hall, New Jersey.
Kotler, P.ve Keller, K. L. (2006). Marketing Management, Upper Saddle River , Pearsaon Education, 12.Basım.
- Lam, D. (2007). Cultural İnfluence On Proneness To Brand Loyalty. Journal of International Consumer Marketing, 19(3), 7-21.
Lee, S., Jeon, S. ve Kim, D. (2011). The Impact of Tour Quality and Tourist Satisfaction on Tourist Loyalty: The Case of Chinese Tourists in Korea. Tourism Management, 32, 1115-1124.
- Miller, A. R. ve Grazer, W. F. (2003). Complaint behavior as a factor in cruise line losses: An analysis of brand loyalty. Journal of Travel & Tourism Marketing, 15(1), 77-91.
- Moschıs, G. P., Moore, R. L. ve Stanley, T. J. (1984). An exploratory study of brand loyalty development. Advances in Consumer Research, 11(1), 412-417.
- Odabaşı, Y. ve Oyman M. (2002). Pazarlama İletişimi Yönetimi, Mediacat Kitapları, İstanbul.
- Oyman, M. (2002). Müşteri Sadakati Sağlamada Sadakat Programlarının Önemi. Kurgu Dergisi, 19, 169-185.
- Pekyaman, A. (2008). Turistik Satın Alma Davranışında Destinasyon İmajının Rolü Afyonkarahisar Bölgesinde Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Rundle-Thiele, S. ve Bennett, R. (2001). A Brand For All Seasons? A Discussion Of Brand Loyalty Approaches And Their Applicability For Different Markets. Journal of Product & Brand Management, 10(1), 25–37.
- Rios, R. ve Riquelma,H.(2008). Brand Equity for Online Companies. Marketing Intelligence and Planning, 7, 719-742.
Schoenbachler, D. D., Gordon, G. L. ve Aurand, T. W. (2004). Building Brand Loyalty Through Individual Stock Ownership. Journal of Product and Brand Management, 13, 488-497.
- Toksarı, M. (2010). Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Kayseri’de Otomobil Kullanıcıları Üzerine Bir Uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Wilkie, W. L. (1994). Consumer Behavior, John Wiley and Sons, New York.
- Varolan, A. (2002). Müşteri Sadakati Yönetimi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
- Yaraş, E. (2005). Tüketicilerin Pazarlama Karması Kararları ve Marka Değeri Algılamalarına Göre Kümeler Halinde İncelenmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19 (2), 349-372.
- Yılmaz, V. (2005). Tüketici Memnuniyet ve İhtiyaçlarının Marka Sadkatine Etkisi: Sigara Markasına Uygulanması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 257-271.
- Yoon, S. J. ve Kim, J. H. (2000). An Empirical Validation of a Loyal Model Based on Expectation Disconfirmation. Journal Of Consumer Marketing, 17, 120-136.
EVALUATION OF BRAND LOYALTY IN THE CONTEXT OF DEMOGRAPHICAL FACTORS: A RESEARCH IN THE WHITE GOODS SECTOR OF TURKEY
Year 2017,
Volume: 7 Issue: 1, 18 - 24, 31.10.2017
Tolga Dursun
,
Baran Arslan
Abstract
Brand loyalty, defined as the
tendency of consumers buying a certain brand regularly and consistently,
provides a competitive advantage to businesses in markets with severe
competition. Customer loyalty has become a highly important and discussed issue
for businesses providing goods and service. Brand loyalty plays an important
role in evaluations and decisions of the consumers about a product or a
service. Therefore, identification of factors affecting brand loyalty is very
important for the businesses. The purpose of the study is to examine the
importance of brand and brand loyalty and determine what kind of effects the
demographical properties of the consumers have on brand loyalty of the
consumers. The survey prepared for the study was applied to 397 people living
in İstanbul and consistently using the same white appliances brand. After
editing, the remaining 347 surveys were subjected to analysis. Frequency
distributions, factor analysis, reliability analysis and t-test analysis were
made. As a result of the analyses made, among the demographical factors of
consumers, gender and marital status were effective on the brand loyalty was
reached as a result
References
- Aaker, D. A. (1991). Managing brand equity, The Free Press, New York.
- Aktuğlu, I. K. ve Temel, A. (2006). Tüketiciler Markaları Nasıl Tercih Ediyor? (Kamu Sektörü Çalışanlarının Giysi Markalarını Tercihini Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 43-59.
- Ballester,E. D. ve Aleman, J. L. M. (2001). Brand Trust İn The Context of Consumer Loyalty Europan Journal Of Marketing, 35, 1238-1258.
- Bayraktaroğlu, G. (2004). Kolayda Mallarda Marka Bağlılığını Etkileyen Faktörler: Hazır Kahve Üzerine Bir Çalışma. Celal Bayar Üniversitesi Yönetim ve Ekonomi Degisi, 11 (2), 69-84.
- Can E. (2007). Marka ve Marka Yapılandırma. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 22, 1, 225-237.
- Ceritoğlu, A. B. (2004). Genç Tüketicilerde Marka Bilincinin Oluşması ve Marka Sadakati Kavramlarının İncelenmesi ve Konu İle İlgili Bir Uygulama. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Çiftçi, S. ve Cop, R. (2007). Marka ve Marka Yönetimi Kavramları: Üniversite Öğrencilerinin Kot Pantolon Marka Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma. Finans,Politik ve Ekonomik Yorumlar, 44(512), 69- 88.
- Dick, A. S. ve Basu, K. (1994). Customer Loyalty: Toward An İntegrated Conceptual Framework. Journal Of The Academic Of Marketing Science, 22(2), 99-113.
- Deniz, M. H. (2011). Markalı Ürün Tercihlerinin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi. Sosyal Siyaset Konferansları, 61( 2011/2), 243-268.
- Devrani, Y. T. (2009). Marka Sadakati Öncülleri: Çalışan Kadınların Kozmetik Ürün Tüketimi Üzerine Bir Çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14, 3, 407-421.
- Erciş, A., Yapraklı, Ş. ve Can, P. (2009). Güçlü ve Güçsüz Markalarda Marka Bilgisi, Marka İlişkileri ve Satın Alma Davranışları Arasındaki Farklılıkların İncelenmesi. MarmaraÜniversitesi İİBF Dergisi, 26 ( 1), 157- 190.
- Erdil S. ve Başarır,Ö. (2009). Marka Çağrışımları ve Satın Alma Davranışı Üzerine Olan Etkisinin Ölçümlenmesi. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 27, 2, 217-231.
- Ertuğrul, S. M. ve Demirkol, Ş. (2007). Turistik Ürün Talebinde Markalaşma ve Önemi. Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 61-70.
- Gavcar, E. ve Didin, S. (2007). Tüketicilerin Perakendeci Markalı Ürünleri Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörler: Muğla İl Merkezinde Bir Araştırma. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 21-32.
- Gülçubuk, A. (2008). Müsteri Bağlılığı Yaratmada Fiyat Politikasının Önemive Uygulanan Fiyatlandırma Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Yönetim ve Ekonomi, 15(1), 15-26.
- Gülmez, M. ve Dörtyol, İ.T. (2009). Açıklamalı Pazarlama Sözlüğü, Detay Yayıncılık, Ankara.
- Ha ,C. L. (1998). The Theory of Reasoned Action Applied to Brand Loyalty. Journal of Product and Brand Management, 7, 51-61.
- Homburg, C. ve Giering A. (2001). Personal Characteristics as moderators of the relationship between customer satisfaction and loyalty. Psychology & Marketing, 18(1), 43 -66.
- Hritz, N. M., Sidman, C. L. ve D'abundo, M. (2014), Segmenting the College Educated Generation Y Health and Wellness Traveler. Journal of Travel and Tourism Marketing, 31, 132-145.
- Jones, C. ve Bonevac, D. (2013). An Evolved Definition of the Term ―Brand: Why Branding has a Branding Problem. Journal of Brand Startegy, 2 (2), 112-120.
- Keller, K. L. (2003). Strategic Brand Management, Building, Measuring and Managing Brand Equity. Prentice Hall, New Jersey.
Kotler, P.ve Keller, K. L. (2006). Marketing Management, Upper Saddle River , Pearsaon Education, 12.Basım.
- Lam, D. (2007). Cultural İnfluence On Proneness To Brand Loyalty. Journal of International Consumer Marketing, 19(3), 7-21.
Lee, S., Jeon, S. ve Kim, D. (2011). The Impact of Tour Quality and Tourist Satisfaction on Tourist Loyalty: The Case of Chinese Tourists in Korea. Tourism Management, 32, 1115-1124.
- Miller, A. R. ve Grazer, W. F. (2003). Complaint behavior as a factor in cruise line losses: An analysis of brand loyalty. Journal of Travel & Tourism Marketing, 15(1), 77-91.
- Moschıs, G. P., Moore, R. L. ve Stanley, T. J. (1984). An exploratory study of brand loyalty development. Advances in Consumer Research, 11(1), 412-417.
- Odabaşı, Y. ve Oyman M. (2002). Pazarlama İletişimi Yönetimi, Mediacat Kitapları, İstanbul.
- Oyman, M. (2002). Müşteri Sadakati Sağlamada Sadakat Programlarının Önemi. Kurgu Dergisi, 19, 169-185.
- Pekyaman, A. (2008). Turistik Satın Alma Davranışında Destinasyon İmajının Rolü Afyonkarahisar Bölgesinde Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Rundle-Thiele, S. ve Bennett, R. (2001). A Brand For All Seasons? A Discussion Of Brand Loyalty Approaches And Their Applicability For Different Markets. Journal of Product & Brand Management, 10(1), 25–37.
- Rios, R. ve Riquelma,H.(2008). Brand Equity for Online Companies. Marketing Intelligence and Planning, 7, 719-742.
Schoenbachler, D. D., Gordon, G. L. ve Aurand, T. W. (2004). Building Brand Loyalty Through Individual Stock Ownership. Journal of Product and Brand Management, 13, 488-497.
- Toksarı, M. (2010). Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Kayseri’de Otomobil Kullanıcıları Üzerine Bir Uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Wilkie, W. L. (1994). Consumer Behavior, John Wiley and Sons, New York.
- Varolan, A. (2002). Müşteri Sadakati Yönetimi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
- Yaraş, E. (2005). Tüketicilerin Pazarlama Karması Kararları ve Marka Değeri Algılamalarına Göre Kümeler Halinde İncelenmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19 (2), 349-372.
- Yılmaz, V. (2005). Tüketici Memnuniyet ve İhtiyaçlarının Marka Sadkatine Etkisi: Sigara Markasına Uygulanması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 257-271.
- Yoon, S. J. ve Kim, J. H. (2000). An Empirical Validation of a Loyal Model Based on Expectation Disconfirmation. Journal Of Consumer Marketing, 17, 120-136.