The aim of this study was to determine the competence of the prospective primary teachers in the
2nd, 3rd and 4th grades of the undergraduate education program for students with specific learning
disabilities and whether these competencies differ in terms of grade level and gender variable. The
research is descriptive and this study utilizes general screening model. The research group
consisted of 150 preservice primary teachers studying at the 2nd, 3rd and 4th grades in Ondokuz
Mayıs University in 2018-2019 academic year. The obtained data were analyzed by descriptive
statistical tests (frequency, percentage and arithmetic mean), Mann Withney U and Kruskal Wallis H
Tests. According to the results obtained from the analysis of the data, it was concluded that the
mean scores obtained from teacher competence scale were quite high. In addition, it was found that
preservice primary teachers' competencies for students with specific learning dissabilities did not
differ according to gender and grade level variable.
Araştırmada sınıf eğitimi lisans programı 2. , 3. ve 4. sınıfta okuyan sınıf öğretmeni adaylarının özel
öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik yeterlikleri ve bu yeterliklerinin sınıf düzeyi ve cinsiyet
değişkeni açısından farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek amaçlanmıştır. Sınıf eğitimi
öğrencilerinin özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik yeterliklerini incelemek amacıyla
bir tarama yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ondokuz Mayıs
Üniversitesinde öğrenim gören 2., 3. ve 4. sınıfta okuyan 150 sınıf eğitimi öğrencisi oluşturmaktadır.
Çalışmanın verileri betimsel istatistiki testler (frekans, yüzde ve aritmetik ortalama), Mann Withney U
ve Kruskal Wallıs H Testleri ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinden ulaşılan sonuçlara göre
öğretmen yeterlikleri ölçeğinden elde edilen puan ortalamalarının oldukça yüksek olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Ayrıca sınıf eğitimi öğrencilerinin özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik
yeterliklerinin cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2022 |
Acceptance Date | November 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 3 |
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .