Patriarchal social structure constitutes an obstacle to women's participation in social life, and in this process, it becomes
impossible for women to establish a relationship with society and experience the city. This study focuses on young women
who practice social participation via social media in the virtual space rather than the physical space. This study aims to
investigate how home; the physical space, contributes to young women’s life and provides opportunities for social media
participation. Gender inequality, social participation difficulties, and social participation in social media form the
theoretical structure of this study. In the case study designed afterward, a semi-structured in-depth interview was
conducted face-to-face with young women (n=23) between the ages of 18-24, with low education level and low-income,
in the district of Bağcılar in Istanbul. The qualitative data obtained were evaluated by the content analysis method. The
meaning of the home in this social media participation process is presented with discourses and under themes. As a result,
the home, which is a family-approved place, is also a back door to the world within the technological possibilities. This
study contributes to the literature by showing that the intense social media participation, which is often hidden from
masculine family members, can be used as a tool in women's awareness and education. All of which may occur at young
women’s homes.
Ataerkil toplum yapısı kadının toplumsal hayata katılımının önünde engel teşkil etmekte, bu süreçte kadınların
toplumla ilişki kurması ve kenti tecrübe etmesi imkansız hale gelmektedir. Araştırmanın konusu olan genç kadınlar fizik
mekânda sağlayamadıkları toplumsal katılımı, sanal mekânda sosyal medya aracılığı ile gerçekleştirmektedir. Bu
çalışmanın amacı genç kadınların yoğun olarak gerçekleştirdiği sosyal medya katılımının fizik mekânı olan evin bunun
neresinde olduğunu ortaya koymaktır. Cinsiyet eşitsizliği, toplumsal katılım güçlüğü ve sosyal medyada toplumsal
katılım bu çalışmanın kuramsal örgüsünü oluşturmaktadır. Ardından tasarlanan vaka çalışmasında İstanbul’un Bağcılar
ilçesinde 18-24 yaş arası, düşük eğitimli, alt gelir grubu, genç kadınlar (n=23) ile yarı-yapılandırılmış derinlemesine
görüşme yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Elde edilen nitel veri içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Sosyal medya katılımı
sürecinde evin kadınlar için anlamı söylemler eşliğinde ve temalar altında sunulmuştur. Sonuç olarak aile tarafından
onaylanmış bir mekân olan ev, aynı zamanda teknolojik imkanlar dahilinde dünyaya açılan bir arka kapı konumundadır.
Çoğu zaman eril aile bireylerinden gizli olarak gerçekleşen bu katılım yöntemi ve konutun buna nasıl bir sahne
oluşturduğu, yoğun sosyal medya katılımının kadınların bilinçlenmesinde ve eğitiminde bir araç olarak kullanılabileceği
fırsatının ortaya konulması bu çalışmanın literatüre orijinal katkısıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Urban Policy, Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 14, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 1 |