Görme
yetersizliğinden etkilenen öğrencilerin öğretim sürecinde, yoğun olarak görsel
materyaller kullanıldığında öğretilen kavramlar yeterince öğrenilememektedir.
Bu yüzden görme yetersizliğinden etkilenen öğrencilere ilk elden bilgi
alabilecekleri deneyimler sağlanmalıdır. Çünkü her deneyim kavram gelişimine
katkı sağlamaktadır. Kavram öğretiminde deneyimler birebir ve dokunsal
olmalıdır.
Bu çalışmada,
görme yetersizliğinden etkilenen öğrencilere, birbiri içinde çözünmeyen sıvılarda
yoğunluk kavramının etkili öğretimi yapılması amacıyla, öğrencilerin dokunma ve
işitme duyularını aktif kılacak materyaller geliştirilerek öğretimin
desteklenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, kavram öğrenimine yönelik
ihtiyaçlar belirlenmiş ve ön plana çıkan dokunsal ve işitsel ihtiyaçlar dikkate
alınarak kavramla ilgili öğretim tasarımı, materyal ve etkinlik
geliştirilmiştir.
Görme
yetersizliğinden etkilenen öğrencilerin, kavramsal öğrenme düzeylerini
belirleyebilmek amacıyla değerlendirmeci durum çalışması yapılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu Erzurum ili Görme Engelliler Ortaokulu’nda 6. sınıfta öğrenim
gören 5’i erkek 3’ü kız olmak üzere toplam 8 görme yetersizliğinden etkilenen
öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın sonucuna göre birbiri içinde çözünmeyen
sıvılar konusundaki yoğunluk kavramının öğreniminde başarı sağlandığı
gözlemlenmiştir.
Visual
materials are heavily used in teaching science although they are not fully
accessible by the majority of visually impaired students. First hand
experiences are vital in concept development as each experience provides rich
data to understand the related concept.
As visually impaired students are mainly rely on hearing and touching in
information acquisition, practical activities should include tactile materials
with a clear and rich description.
The aim
this study is to provide an effective teaching for the concept of density
through insoluble liquids to visually impaired students. For this purpose,
visually impaired student’s need analyses were carried out by an evaluative
case study. Following the need analysis stage, material and activity were designed
and instructional plan was developed. Eight students including five boys and
three girls studying at a special middle school for visually impaired students
were participated. The results showed a positive effect on students’ conceptual
learning of density.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 3, 2017 |
Submission Date | May 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 2 |