The environment of competition in the 21st
century will drive the organizations in all industries to understand that
adapting to today's conditions depends on the talents of their employees and
that these talents are required to be managed effectively. In this context,
assessing and managing talents effectively is anticipated to become an
indispensable part of increasing corporate success in the universities and to
secure one's position in the competition environment. The purpose of this study
which was initiated based on this anticipation is to fill in the gap regarding
talent management in the area and to develop a valid and reliable scale of
"Academic Potential Assessment Criteria for PhD Students" that will
identify the criteria which reveal talents during the process of identifying
talents in the universities. The draft scale that was prepared for this purpose
was implemented for the group consisting of PhD students who study in Fırat
University and who passed the stage of qualification and instructors who are in
the position of consultants for these students. SPSS and Lisrell package
programs were utilized for analyzing the obtained data and KGO test, Series
Average analysis, Kaiser-Meyer-Olkin factor and Barlett Sphericity test,
Exploratory Factor Analysis, Confirmatory Factor Analysis and Cronbach α test
were implemented. A valid and reliable scale was obtained as a result of the
analyses made.
21.
yüzyılın rekabet ortamı tüm sektörlerde yer alan kurumları, günün koşullarına
ayak uydurabilmelerinin çalışanlarının yeteneklerine bağlı olduğunu ve
yeteneklerin etkin bir biçimde yönetilmesi gerektiğini anlamaya itecektir. Bu
bağlamda üniversitelerde de kurumsal başarıyı arttırma, rekabet ortamında yer
bulabilme adına yeteneklerin etkin bir biçimde değerlendirilip, yönetilmesi
kaçınılmaz bir hal alması öngörülmektedir. Bu öngörüden yola çıkılarak başlanmış
bu çalışmanın amacı, alanda var olan yetenek yönetimi ile ilgili boşluğu
doldurmak ve üniversitelerde yeteneklerin tespit edilmesi sürecinde,
yetenekleri ortaya koyan kriterleri belirleyecek olan geçerli ve güvenilir
“Doktora Öğrencilerine Yönelik Akademik Potansiyel Değerlendirme Kriterleri”
ölçeği geliştirmektir. Bu amaçla hazırlanan taslak ölçek Fırat Üniversitesi’nde
öğrenim gören yeterlik aşamasını geçmiş doktora öğrencileri ve bu öğrencilerin
danışmanı konumundaki öğretim üyelerinden oluşan gruba uygulanmıştır. Elde
edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS ve Lisrell paket programlarından
yararlanılarak, KGO testi, Seriler Ortalaması analizi, Kaiser-Meyer-Olkin
katsayısı ve Barlett Sphericity testi, Açımlayıcı Faktör Analizi, Doğrulayıcı
Faktör analizi ve Cronbach α testi
yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda geçerli ve güvenilir bir ölçek elde
edilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 3, 2017 |
Submission Date | May 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 2 |