This study aims to develop a
valid and reliable scale that can be used to determine the university students’
level of perception on the difficulties in learning English as a foreign
language. During the study process, the scale was applied to 147 students for
the preliminary assessment, and after validity and reliability analysis, it was
rearranged to be ready for the actual application. In the examination of the
validity of English Language Learning Difficulties Scale (ELLDS), an
exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were
conducted in order to determine its structural validity. AFA was carried out on
the data obtained from the first group of participants (275 students), and CFA
was carried out on the data obtained from the second group of participants (331
students). According to the value obtained as a result of the scale The total
reliability value of the scale was found to be.89. In this study, the load
value of each factor was calculated, and as a result, Cronbach’s Alpha value
for the items under the application factor was seen to be .85, and Cronbach’s
Alpha value for the items under environment – material factor was seen .77,
and for the items under interest –
willingness factor Cronbach’s Alfa value was found .80, and for the items under social facilities factor
Cronbach’s Alfa value was found to be .71. In the examination of the structural
validity of the ELLDS; according to the data obtained from the results of the
confirmatory factor analysis 𝜒2=247,23, sd=80, and p value
was found significant (p=.000).The calculated value was 𝜒2/sd=3,09. This value was
regarded as an indicator of a good harmony of the ELLDS in general.
development, 15 items were classified under four factors. When evaluations are
made considering all the findings; it can be said that, the scale, the validity
and the reliability of which were tested, can be used at determining students’
level of perception of difficulties in English language learning.
Bu araştırma Üniversite öğrencilerinin yabancı dil
öğretiminde karşılaşılan güçlüklere ilişkin algılarının betimlenmesinde
kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Çalışma sürecinde ön değerlendirme için 147 öğrenciye ölçek uygulanmış ve
geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapıldıktan sonra ölçek yeniden düzenlenerek
asıl uygulama için hazır hale getirilmiştir. İngilizce Öğreniminde Güçlükler
Ölçeğinin (İÖGÖ) geçerliliğinin incelenmesinde yapı
geçerliliğinin belirlenmesi için AFA (Açımlayıcı Faktör Analizi) ve DFA
(Doğrulayıcı Faktör Analizi) yapılmıştır. Katılımcılardan oluşan birinci
gruptan (275 öğrenci) elde edilen verilerle açımlayıcı faktör analizi, ikinci
gruptan (331 öğrenci) elde edilen verilerle de doğrulayıcı faktör analizi
yapılmıştır. Ölçek geliştirme sonucunda elde edilen değerlere göre, dil
öğrenmede güçlükler ölçeği 15 madde dört faktör altında toplanmıştır. Ölçeğin
toplam güvenirlik değeri .89 olarak bulunmuştur. Çalışmada her faktörün yük
değerleri hesaplanmış ve uygulama başlığı altında toplanan maddelerin Cronbach Alpha değeri .85;
ortam-material başlığı altında toplanan
maddelerin Cronbach Alpha değerinin .77; ilgi-istek başlığı altında
toplanan maddelerin Cronbach Alpha
değerinin .80 ve sosyal imkanlar başlığı altında toplanan maddelerin Cronbach
Alpha değerinin .71 olduğu görülmüştür.
İÖGÖ’nin yapı geçerliğinin incelenmesinde; doğrulayıcı faktör analizi
sonuçlarına göre 2=247.23, sd=80, p
değeri ise manidar bulunmuştur (p=.000).
Hesaplanan değer 𝜒2/sd=3.09 olarak
bulunmuştur. Bu değer İÖGÖ’nin genel olarak iyi uyum gösterdiğinin bir
göstergesi olarak kabul edilmiştir. Bütün bulgular dikkate alınarak
değerlendirmeler yapıldığında; geçerlik/güvenirlik çalışmaları yapılan ölçeğin
öğrencilerin İngilizce öğretiminde dil öğrenmeye ilişkin güçlük algılarının
düzeylerini belirlemede kullanılabilecek bir ölçek olduğu söylenebilir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2017 |
Submission Date | July 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 3 |