Milyonlarca
yıl içerisinde gelişimi ve evrimi tamamlanan dünyanın ve dolayısıyla
insanoğlunun bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor gelişiminin oluşmasında sanatın
çok farklı ve kendine özgü bir yeri vardır. İnsanın yaşamında çok önemli bir
yere sahip olan sanatın en önemli dallarından biri kuşkusuz müzik sanatıdır. Bu
çalışmada, müzik sanatının içerisinde kendine yer edinmiş olan kemanın
tarihçesine göz gezdirilmiş, Avrupa’da ve dünyada öne çıkmış önemli keman
okulları araştırılmıştır. Türkiye’deki durumu belirlemek üzere uzman
görüşlerine başvurulmuş, Dokuz Eylül Üniversitesi ve Anadolu Üniversitesi
Devlet Konservatuvarları, Gazi Üniversitesi, Niğde Üniversitesi ve Mehmet Akif
Ersoy Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalları
keman öğretim elemanları ile görüşme yapılmıştır. Uzmanlara dört açık uçlu soru
sorulmuş, bulgular ışığında Türkiye’deki duruma ilişkin saptamalarda
bulunularak, konuyla ilgili sonuç ve öneriler sunulmuştur.
Art has a very
different and unique place specific to itself in the cognitive, affective and
psycho-motor development of the world, and therefore human beings, whose
evolution was completed in millions of years.
One of the most important branches of art, which has a very significant
place in human life, is undoubtedly the art of music. In this study, the
history of the violin, which has taken its place in music, is examined and
important violin schools which have come to prominence in Europe and in the
world are investigated. Expert opinions were used to determine the situation in
Turkey, interviews were held with faculty members of Dokuz Eylül University and
Anadolu University State Conservatoires, and with instructors in the Music
Education Department of Fine Arts Education in Gazi University, Niğde
University and Mehmet Akif Ersoy University. The experts were asked four
open-ended questions and the situation in Turkey was explained while
conclusions and suggestions related to the topic were presented in the light of
the findings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | May 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 14 Issue: 4 |