The planning and implementation of services offered to
children in foster care is amongst the duties and efforts of child welfare. The
phrase “children in foster care” refers to children whose care and protection
responsibilities are undertaken by government for reasons such as decease of
parents, or parents’ weak economic power that cannot afford basic needs of the
child, or neglect and/or abuse. One of the most important responsibilities of
social workers, who work in child welfare, and one of the main fields of social
work, is the protection of the rights and well-being of foster children.
Another issue that is as important as the services provided for foster children
and which social workers need to strive for is the fight against discriminatory
stereotypes and discourses in the society. In order for this struggle to take
place, social workers need to develop awareness during their undergraduate
education on the common prejudices they may face about foster children. In
order to be able to achieve this, a session of Field Experience in Social Work
Settings, a compulsory course in Hacettepe University Social Work Department
undergraduate program, has been devoted to foster children. Within the course,
after informing students about foster children and social services provided for
them, qualitative research data were collected from students through reflective
diaries. In the results of the research that will be shared in this study,
there are evaluations of students about discriminatory judgments in the society
regarding foster children, as considered under the themes of compassion,
affection and blame as different aspects of social exclusion.
Ebeveynlerinin vefatı, ailenin çocuğun bakımı için gereken
temel ihtiyaçlarını karşılayacak ekonomik güce sahip olmaması, ihmal ve/veya
istismar gibi nedenlerle bakım ve korunma sorumluluğuna devletin dahil olduğu
“korunma gereksinimi olan çocuklara” sunulan hizmetlerin planlanması ve
yürütülmesi, çocuk refahı alanının çalışmaları arasında yer almaktadır. Sosyal
hizmetin temel alanlarından birisi olan çocuk refahı alanında çalışan sosyal
hizmet uzmanlarının temel sorumlulukları arasında da korunma gereksinimi olan
çocukların haklarının ve iyilik hallerinin korunması bulunur. Korunma
gereksinimi içinde bulunan çocuklar için sunulan hizmetler kadar önemli olan ve
sosyal hizmet uzmanlarının gayretini gerektiren bir diğer konu da söz konusu
çocuklara yönelik toplumdaki ayrımcı yargı ve söylemlerle mücadele edilmesidir.
Bu mücadelenin gerçekleştirilebilmesi için sosyal hizmet öğrencilerinin,
korunma gereksinimi olan çocuklarla ilgili mevcut olumsuz yargılar üzerine,
lisans eğitimleri süresince farkındalık geliştirmeleri gerekmektedir. Bu
farkındalığın geliştirilebilmesi amacıyla Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet
Bölümü lisans programında yer alan zorunlu derslerden biri olan Sosyal Hizmet
Ortamlarında İnceleme dersi kapsamında, korunma kararlı çocuklar konusu ele
alınmıştır. Ders kapsamında, öğrencilerin, korunma kararlı çocuklara ve bu
alanda sunulan hizmetlere dair bilgi edinmesi ve farkındalık kazanması amacıyla
çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında söz konusu dersi alan ve
araştırmanın örneklemini oluşturan 189 öğrenciye yansıtıcı günlükler
uygulanmıştır. Yansıtıcı günlüklerin içerik analizi yöntemiyle analiz
edilmesinin ardından nitel araştırma verilerine ulaşılmıştır. Bu çalışmada
paylaşılan araştırma sonuçlarında, öğrencilerin korunma kararlı çocuklara
ilişkin toplumdaki ayrımcı yargılara ilişkin değerlendirmeleri, sosyal
dışlanmanın farklı görünümleri olarak acıma, şefkat ve suçlama temaları altında
ele alınmaktadır.
Sosyal hizmet eğitimi Sosyal dışlanma Korunma gereksinimi olan çocuklar Sosyal hizmet etiği Sosyal hizmet uzmanları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2019 |
Submission Date | December 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: Özel Sayı 1 |