Bu
araştırmada, eğitim fakültelerinde çalışan öğretim elemanlarının psikolojik
güçlendirilmelerinin örgütsel sessizlik davranışları üzerindeki etkisini ortaya
koymak amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın
çalışma evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Muğla Sıtkı Koçman
Üniversitesi, Adnan Menderes Üniversitesi ve Pamukkale Üniversitesi Eğitim
Fakültelerinde görev yapan öğretim elemanları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini,
oransız küme örnekleme tekniğine göre seçilen 147 öğretim elemanı
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Psikolojik Güçlendirme
Ölçeği ve Örgütsel Sessizlik Ölçeği kullanılmıştır. Psikolojik güçlendirme
ölçeğinden alınan puanların yükselmesi hem ölçeğin boyutlarında hem de toplam
puanda öğretim elemanlarının örgüt tarafından psikolojik olarak olumlu yönde
güçlendirildiğini göstermektedir. Örgütsel sessizlik ölçeğinden her bir
faktörden alınan yüksek puan, örgütsel sessizliğin arttığına işaret etmektedir.
Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA ve çoklu
regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, eğitim fakültesi
öğretim elemanlarının psikolojik güçlendirilmeleri orta düzeyin üzerindedir.
Öğretim elemanları, örgütsel sessizliğin boyutlarından kabullenici sessizlikte
en düşük puanı almışlardır. Bunu savunma amaçlı sessizlik takip ederken, kurum
yararına sessizlik alt boyutunda en yüksek puanı almışlardır. Psikolojik
güçlendirme kabullenici sessizliğin %22’sini açıklamaktadır. Psikolojik
güçlendirmenin anlamlılık ve etki alt boyutları kabullenici sessizliğin negatif
yönde anlamlı yordayıcılarıdır. Psikolojik güçlendirme savunma amaçlı
sessizliğin %16’sını açıklamaktadır. Psikolojik güçlendirmenin sadece özerklik
alt boyutu savunma amaçlı sessizliğin negatif yönde anlamlı yordayıcısıdır. Son
olarak psikolojik güçlendirme kurum yararına sessizliğin %7’sini
açıklamaktadır. Psikolojik güçlendirmenin yeterlilik boyutu kurum yararına
sessizliğin pozitif yönde anlamlı yordayıcısıdır.
The purpose of this study is to determine the effect
of psychological empowerment on organizational silence behaviors of education
faculty lecturers. The sample of this descriptive study consists of 147
academicians working in education faculties at Mugla Sitki Kocman University,
Adnan Menderes University and Pamukkale University. The data of the study were
collected through the administration of the psychological empowerment and
organizational silence behavior scales in relation to the lecturers in the
sample. Higher scores in psychological empowerment mean that lecturers in an
education faculty are empowered in a positive way, while higher scores in the
organizational silence behavior scale mean that education faculty lecturers are
more silent. In the analysis of the data, descriptive statistics, t test, ANOVA
and multiple regression analysis were conducted. Findings of the study show
that lecturers in education faculties are psychologically empowered above the
medium level, and they show at least acquiescent silence. Psychological
empowerment explains 22% of acquiescent silence, 16% of defensive silence and
7% of prosocial silence behaviors of lecturers in education faculties.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2019 |
Submission Date | October 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: 2 |