This
paper presents an overview of the current trends and practices in teacher
professional development (PD). The paper is intended to provide teachers,
teacher educators, and trainers with the theories and practices discussed in
the literature over the last 25 years. The data were selected from resources by
entering relevant search phrases in journal databases, library catalogs, and
websites on teacher PD. The paper primarily addresses the principles of
effective PD and the models of PD. Next, different kinds of PD, including the
practices that can enable teachers to improve their knowledge and skills as
well as impacting student learning, are analyzed to determine the common
denominators of those kinds that are considered effective in the literature.
The paper also provides some implications that will be of value to researchers,
teachers, and teacher trainers. The overview reveals that effective PD must
involve teachers in decision-making as well as encourage reflection, classroom
research, and collaboration. The paper further mentions that effective PD
programs should include students and their perceptions in addition to
evaluation and follow-up support in order to achieve the desired outcomes.
Bu
makale öğretmenlerin mesleki gelişimlerindeki (MG) güncel eğilimlerin ve
uygulamaların genel bir değerlendirmesini sunmaktadır. Makalenin amacı,
öğretmenlere, öğretmen eğiticilerine ve eğitimcilere literatürde son 25 yılda
tartışılan teorileri ve uygulamaları sunmaktır. Veriler; öğretmenlerin mesleki
gelişimi üzerine olan dergi veri tabanlarına, kütüphane kataloglarına ve
internet sitelerine ilgili sözcük grupları girilip kaynaklara ulaşılarak
toplanmıştır. Bu makale, öncelikle etkili MG’nin ve MG modellerinin
prensiplerine değinmektedir. Ardından literatürde etkili olduğu belirtilen MG
çeşitlerinin ortak paydalarını belirlemek amacıyla ilgili MG çeşitleri incelenmiştir.
Bu MG çeşitleri, öğrencilerin öğrenimini etkilediği kadar öğretmenlerin bilgi
ve becerilerini geliştirmesini de sağlayan uygulamaları da içermektedir. Bu
makale ayrıca araştırmacılar, öğretmenler ve öğretmen eğiticileri için değerli
olacak sonuçları ve çıkarımları da sunmaktadır. Genel değerlendirme, etkili bir
MG’nin hem yansıtıcı düşünmeyi, sınıf araştırmasını ve işbirliğini teşvik
etmesi, hem de öğretmenleri karar verme sürecine dahil etmesi gerektiğini
ortaya koymaktadır. Makale, bunlarla birlikte, etkili MG programlarının istenen
sonuçlara ulaşabilmesi için, değerlendirme, izlem, öğrenciler ve öğrencilerin
algılarını da içermesi gerektiğine eğilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: 4 |