Abstract
Bu araştırmada ilköğretim sınıflarında zorbalık eğilimi olan, zorbalığa maruz kalan ve zorbalık
olaylarına karışmayan öğrencilerin sınıf iklimini algılama biçimleri incelenmiştir. Araştırmanın
çalışma grubunu İstanbul ili Avcılar İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı devlet okulları içinden 3
ilköğretim okulunun 4. ve 5. sınıflarına devam eden zorbalık olaylarına karışmayan 29 (%18,5), zorba
davranışlara maruz kalan 91 (% 58) ve zorbaca davranışta bulunan 37 (% 23,5) öğrenci olmak üzere
toplam 157 öğrenci oluşturmuştur. Nitel verilerin toplanması amacıyla belirlenen çalışma grubundan
zorbalığa karışmayan, zorbalık eğilimi olan ve zorbalığa maruz kalan olarak belirlenen gruplardan 15
öğrenci olmak üzere toplam 45 öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre zorbalığa
karışmayan öğrencilerin maruz kalan ve zorbalık eğilimi olan öğrencilere göre daha olumlu sınıf
iklimi algılarına sahip oldukları görülmüştür. Bu öğrencilerin öğretmenlerini daha fazla rahatlatıcı,
paylaşımcı ve destekleyici olarak gördüklerini ve öğretmenleri ile daha olumlu ilişkiler kurma
eğiliminde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin, sınıf içi ortamı algılamasına ait görüşleri
incelendiğinde; zorbalığa karışmayan ve zorba eğilimi olan öğrenciler zorbalığa maruz kalan
öğrencilere göre sınıflarında daha mutlu olduklarını ifade ettikleri görülmüştür.
Anahtar kelimeler: Zorbalık, şiddet, sınıf iklimi, ilköğretim öğrencileri.