The aim of this study is to explore the prospective history teacher’s beliefs about history teachers by using metaphor analysis. Data were gathered from 72 (4th and 5th) student teachers. Participants were asked to complete the sentences in writing such as “The history teacher looks like… because…” with metaphors they choose. Data were analysed using qualitative (content and descriptive analysis) techniques. According to the data, 63 metaphors were developed by the candidates. These metaphors were grouped under 6 main categories, namely; “history teacher as transformer of historical knowledge”, “history teacher as a carrier of historical knowledge”, “history teacher as a guide/lightener for the students”, , “ history teacher as a gatekeeper of curriculum” “history teacher as a community changer” and “history teacher as a history researcher”. Among these, the most commonly used metaphors were ‘history teacher as a transformer’ and ‘carrier of the historical knowledge’. This result was discussed in respect to the aims of history teaching and some recommendations were provided for the history teacher educators.
History student teachers teaching history teacher education beliefs about teaching history metaphors
Bu çalışmanın amacı; tarih öğretmen adaylarının tarih öğretmenliğine ilişkin inançlarını metafor analizi yoluyla incelemektir. Araştırma verileri tarih öğretmenliği programına devam eden 72 (4. ve 5.sınıf) öğretmen adayından toplanmıştır. Katılımcılardan “Tarih öğretmeni …… gibidir. Çünkü…..” ifadesini metafor kullanarak doldurmaları istenmiştir. Öğretmen adaylarından elde edilen bu veriler nitel (içerik analizi ve betimsel analiz) veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında tarih öğretmen adaylarının, tarih öğretmenine ilişkin 63 farklı metafor geliştirdikleri görülmüştür. Bu metaforlar 6 ana kategoriye ayrılarak değerlendirilmiştir. Bunlar: “tarihsel bilginin aktarıcısı olarak tarih öğretmeni”, “tarihsel bilginin depolayıcısı olarak tarih öğretmeni”, “aydınlatan/yol gösteren kişi olarak tarih öğretmeni”, “müfredatın bekçisi olarak tarih öğretmeni”, “toplumu şekillendiren kişi olarak tarih öğretmeni”, “tarih araştırmacısı olarak tarih öğretmeni”dir. Araştırma sonucunda; tarih öğretmen adaylarının, geliştirdikleri metaforlar arasında ilk sırayı tarihsel bilginin aktarıcısı ve depolayıcısı olarak tarih öğretmeni metaforlarının yer aldığı görülmüştür. Bu sonuç, genel olarak tarih öğretiminin amacı çerçevesinde değerlendirilmiş ve bu paralelde tarih öğretmeni eğitimcilerine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Tarih öğretmen adayları tarih eğitimi öğretmen eğitimi tarih öğretmenliğine ilişkin inançlar metafor.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 21, 2013 |
Submission Date | May 21, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 9 Issue: 3 |