The purpose of the present study is twofold. It investigated both what metacognitive online reading strategies the Turkish EFL students report using for academic purposes; and how they use the reported strategies in actual reading tasks. Data came from Online Survey of Reading Strategies (Anderson, 2003), think-aloud protocols and post-reading interview. Results of this study revealed that the students who participated in this study reported a wide range of metacognitive strategies when reading online academic texts. Using reference materials (i.e. online dictionaries), scrolling through the text, rereading for better understanding, guessing what the content is about and paying closer attention to reading appeared to be the most frequently reported strategies. Moreover, the students employed most of the strategies they stated in the survey while they were reading online texts.
Bu çalışmanın iki temel amacı bulunmaktadır. Hem bir yabanci dil olarak ingilizce öğrenen öğrencilerin
kullandıklarını belirttikleri üstbilişsel çevrimiçi okuma stratejilerini araştırmayı hem de belirttikleri stratejileri
ne ölçüde kullandıklarını araştırmayı amaçlamaktadır. Bu çalışma için veriler Çevrimiçi Okuma Stratejileri
anketi, sesli düşünme ve okuma sonrası yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Sonuçlar öğrencilerin
çevrimiçi okuma yaparken birçok üstbilişsel strateji kullandıklarını ortaya çıkartmıştır. Çevriçi sözlük
kullanımı, tüm metni fare yardımıyla taramak, daha iyi anlamak için tekrar okumak gibi stratejiler en sık
belirtilen stratejiler arasındadır. Bunun da ötesinde aynı öğrenciler sıklıkla belirttikleri stratejileri çevrimiçi
metin okurken uygulamışlardır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 10, 2013 |
Submission Date | July 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 9 Issue: 4 |