Mathematics education does not only include teaching numbers, calculations and theorems but also it is a part of the solution to the problems of society and the history of humanity. Story and history must be employed in mathematics education in case of boosting mathematics interest. Indeed, stories act as ‘glue’ between memory and knowledge in cognitive learning process. To learn means learning the cause of something. Accordingly, history of mathematics transfers the why of mathematics. This qualitative research methodic study was carried out with 114 elementary education teacher candidates who are studying at faculty of education department in a state university, in the fall semester of the 2013-2014 academic year. As a result of the study, it considerably emerged that integrating the history of mathematics into math lessons is clearly required.
Matematik eğitimi sadece sayıların, hesaplamaların, teoremlerin ve formüllerin öğretilmesi değil bir insanlık tarihinin, toplum problemlerinin çözümünün bir parçasıdır. Hevesli öğrenme merakı içinde olan çocuklara matematiği anlatırken sevdirmek için onlara 'history' ve 'story' (tarih ve hikaye) de anlatmak gerekir. Bilişsel öğrenme süreçleri içinde önemli bir yer tutan hikayeler adeta bilgiyle bellek arasında 'tutkal' görevi görür. Öğrenmek, bir şeyin nedenini öğrenmektir. Matematik tarihi de matematiğin 'nedenini' aktarır. Bu çalışma 2012-2013 öğretim yılının güz dönemi bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören ilköğretim bölümü 114 sınıf öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma nitel yöntemlerden durum çalışmasını içermektedir. Çalışmanın sonucunda, matematik tarihinin matematik derslerine entegre olması gerekliliği ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2014 |
Submission Date | December 31, 2013 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 10 Issue: 2 |