In the first of years of life, the child’s development has effectiveness structure by many of factors. The researche’s problem consist the activities depending on creativity drama which targets the areas of personal, social, language, thin motor, rude motor which being developmental turning points of individual’s success during the forward life. In this research, this was aimed to determine the activity programme’s effectiveness which based on creativity drama for the 4-5 age of children’s personal/social, language, thin motor, rude motor development which were trained in preeschols.This researche was maden low empiricial (pre-test, post-test model) to determine of effectiveness the education of creativity drama on the 4-5 age of children’s personal/social, language, thin motor, rude motor development, which releasing of 5 weeks with benefit from creativity drama activities. During the education of programme, The Denver II Developmental Test was applied on experiment group as pre-test and post-test which based on activites of creativity drama and enduring 5 week/30 min. which was consist by researchers. The researche’s sample was consist of the 4-5 aged of 300 children which are training total of 15 class in preescholsdepending on National Education Ministry in Duzce in 2013-2014 education year. In the programme, the techniques were benefit from the tecniques like playing a part, playings, ritual, pantomime, special possession, memories, dramatization. Denver II Developmental Test was used as data taking tool. When the findings are examined, significantly distinction was determined betwitx pre-test and post-test points average about experimental. According to results of researche this may be said one of the methods can be drama education for raise the children’s 4 main developmental elements of personal/social, language, thin motor, rude motor.This was observed that there was a designated increase on children’s developmental dimension after the drama education programme. The results of researche this may said language development dimension is the most increased level dimension in all of them. For support to children’s development this was recommended that making more descriptive and extensive studies and testing relations among the different developmental areas with dramatic activities
Yaşamın ilk yıllarında çocuğun bütünsel olarak gelişimi çok çeşitli faktörler tarafından etkilenen bir yapıya sahiptir. Bireyin ileriki yaşantısı boyunca başarılarına temel oluşturacak gelişimsel dönüm noktaları olan kişisel, sosyal, dil, ince motor, kaba motor alanları hedef alacak biçimde düzenlenmiş yaratıcı drama ve buna bağlı etkinliklerin, çocukların bu alanlarda desteklenmesi yönünde hedefe ulaşmada ne derecede etkili olduğu bu araştırmanın problemini oluşturmaktadır.
Bu araştırmada anaokullarında eğitim gören 4-5 yaş çocuklarının kişisel/sosyal- dil - ince motor - kaba motor gelişimlerinde yaratıcı drama temelli hazırlanan etkinlik programının etkililiğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, drama tekniklerinden faydalanarak 5 hafta süren drama eğitiminin, 4-5 yaş çocukların kişisel/sosyal- dil - ince motor - kaba motor gelişimleri üzerindeki etkililiğini saptamak amacıyla yarı deneysel (tek grupta öntest-sontest düzeni) olarak yapılmıştır. Deney grubuna, araştırmacılar tarafından oluşturulan 5 hafta/30 dk süren eğitimde yaratıcı dramaya dayalı etkinlik programları boyunca Denver II Gelişimsel Tarama Testi ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında, Düzce ilinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul öncesi eğitim kurumlarındaki toplam 15 sınıfta eğitime devam eden çocuklar arasından tesadüfi olarak seçilen 4-5 yaş grubu 300 çocuk oluşturmaktadır. 5 hafta/30 dk. eğitim programı içinde doğaçlama, rol oynama, oyunlar, ritüel, pandomim, özel mülkiyet, anılar, dramatizasyon gibi drama tekniklerinden faydalanılmıştır. Veri toplama aracı olarak ise ‘Denver II Gelişimsel Tarama Testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde, denence ile ilgili olarak deney grubunun ön test ile son test puanları ortalaması arasında belirli oranda fark tespit edilmiştir. Deneklerin DGTT ön test puanları ortalaması genel %148,7 iken, DGTT son test puanları ortalaması %167,6 olmuştur.
Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, çocukların 4 temel gelişim bileşenleri olan kişisel/sosyal, dil, ince motor, kaba motor gelişimlerinin yükseltilebileceği yöntemlerden birinin de drama eğitimi olduğu söylenebilir. Çocukların aldıkları drama eğitim programı sonrası gelişim boyutlarında belli bir artış olduğu gözlemlenmiştir. Araştırma sonucunda çocukların en yüksek seviyede gelişim gösterdikleri boyutun dil gelişimi olduğu görülmektedir. Çocukların gelişimlerinin desteklenmesi için daha betimsel ve kapsamlı yaratıcı drama etkinliklerinin yapılması ve drama teknikleri ile çocukların farklı gelişim alanları arasındaki ilişkilerin de test edilmesi önerilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Yaratıcı drama, çocuk, gelişim, dil, kişisel/sosyal, ince motor, kaba motor.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2015 |
Submission Date | October 8, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 11 Issue: 3 |