The aim of this study was to investigate how the
roles of teachers, students, parents and principals in the school communication
networks are reflected in movies as a visual and aural resource. In this
regard, the movie "the Ron Clark Story" was examined in terms of the
roles in the communication networks through document analysis. The analyses
were conducted based on the transcriptions of the scenes that were thought to
be related to the research phenomenon. The findings showed that the scenario of
the movie exhibited an example for the roles in school communication networks.
The findings that were obtained from the transcriptions of 15 scenes were
summarised by exemplifying the communication networks in schools and the roles
that exist in these networks. The analyses of the scenario revealed two models
of communication network that can be found in schools. The first of these
models is teacher-centred
communication network. This model is a network in which the teacher is in the
centre of communication and students are group members. The movie showed that
it is not easy for teachers to gain the central role in a classroom with
misbehaving students. The second model that can be found in schools is principal-centred communication network.
In this type of network, teachers are group members and the school principal
has the central role. Every teacher
serve as a bridge between the teacher-centred
network and the principal-centred
network of the school. With their bridging role, teachers are the members of
both communication networks. Parents have a contact role between the teacher-centred and principal-centred networks. They serve as ensuring the transfer of
information between the two communication networks. In communication networks within classrooms,
there can be students with an isolated role. The findings showed that it is
difficult, though possible, for teachers to enable these students to succeed
both academically and socially. This study is of significance since it is the
first attempt to reflect the roles of teachers, students, principals and
parents in school communication networks through network models, such networks
were examine in a visual and aural resource, the movie scenario was inspired
from real life, and the movie examined was educational. The study can also be
an opportunity for teachers to question their place in their school
communication networks. In this respect, it is thought to be an example for
further studies, and beneficial for teachers and teacher candidates.
Communication in School Communication Networks Educational Films Film Analysis The Ron Clark Story
Bu araştırmanın amacı
öğretmen, öğrenci, veli ve müdürün okuldaki iletişim ağlarındaki rollerinin
görsel işitsel bir kaynak olan filmlerde nasıl yansıtıldığının incelenmesidir.
Bu amaçla Ron Clark’ın Hikâyesi filmi, iletişim ağlarındaki roller temelinde doküman
analizi yöntemiyle ele alınmıştır. Yapılan analizler, konu ile ilgili olduğu
düşünülen sahnelerin dökümleri üzerinden gerçekleştirilmiştir. Elde edilen
bulgular, filmin senaryosunun okullardaki iletişim ağları rolleri için örnek
teşkil ettiğini göstermiştir. On beş sahne dökümünden elde edilen bulgular
sonucu, okullarda bulunan iletişim ağları ve bu ağlardaki roller
örneklendirilerek şekillerle özetlenmiştir. Yapılan analizlerde film
senaryosunda okullarda bulunabilecek iki iletişim ağı modelinin olduğu
belirlenmiştir. Bunlardan ilki öğretmen
merkezli iletişim ağıdır. Bu model, öğretmenin iletişimin merkezinde yer
aldığı ve öğrencilerin grup üyeleri olduğu bir iletişim ağıdır. Film, davranış
bozukluğu gösteren öğrencilerin bulunduğu bir sınıfta öğretmenlerin merkezi
rolü edinmesinin kolay olmadığını göstermektedir. Okullarda bulunabilecek olan
ikinci ağ; müdür merkezli iletişim
ağıdır. Bu ağda öğretmenler grup üyeleridir ve okul müdürü merkez
roldedir. Her öğretmen, kendi sınıfının öğretmen merkezli ağı ile okulun müdür merkezli ağı arasında köprü
rolündedir. Öğretmenler köprü rolleri ile iki iletişim ağının da üyesidirler.
Veliler, okullarda öğretmen merkezli
ve müdür merkezli iletişim ağları
arasında irtibat edici rol görevindedirler. İki iletişim ağı arasında bilgi
aktarımını sağlarlar. Sınıflarda bulunan
iletişim ağlarında izole edilmiş role sahip öğrenciler bulunabilir. Elde edilen
bulgular, öğretmenlerin bu roldeki öğrencileri gerek akademik gerek sosyal iletişim
yönlerinden başarıya ulaştırmalarının diğer öğrencileri başarıya
ulaştırmalarından daha zor olmakla birlikte mümkün olduğunu göstermiştir.
Yapılan bu araştırma öğretmen, öğrenci, müdür ve velinin okuldaki iletişim
ağlarındaki rollerini ağ modelleri yolu ile yansıtan ilk araştırma olması, okuldaki
iletişim ağlarının görsel işitsel bir yol ile incelenmesine imkân vermesi, film
senaryosunun gerçek yaşamdan alınmış olması ve incelenen filmin eğitim konulu
bir film olması yönleriyle önemlidir. Araştırma ayrıca; öğretmenlere
okullarındaki iletişim ağlarındaki yerlerini sorgulayabilmelerinde bir fırsat
olarak görülebilir. Bu anlamda ileride yapılabilecek araştırmalara örnek teşkil
edebileceği, öğretmenlere ve öğretmen adaylarına faydalı olabileceği
düşünülmektedir.
Okulda İletişim İletişim Ağları Eğitim Konulu Filmler Film İncelemesi Ron Clark’ın Hikâyesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2018 |
Submission Date | December 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.