Preschool
period, in which the foundation of development of children in every field is
laid, is the most valuable years of the life. In this period, all of the
studies conducted for children are important for children to become successful
and healthy individuals. Preschool years covering 0-6 years of early childhood
is one of the most critical periods of life since it is a period in which the
personality is formed, and shaped, basic knowledge and skills are acquired and
the child makes significant progress in cognitive, physical, linguistic,
emotional and social aspects. In this period which forms the foundation of
life, children should be provided with adequate conditions together with
qualified educational opportunities, because the negations in the physical and
social environment in the preschool period may affect the physical and mental
health in the years ahead. Resilience
does not mean being weak or perfect or not being exposed to any risks. Resilience
is the attribute that parents expect that children develop to deal with
difficulties while enjoying the stressful and complex world. Resilience is not
a feature of “perfect” people. People who want to be perfect are afraid of
making mistakes. They may get good results, but they do not take their chance
to get the best results. People who have resilience are more successful,
because they push their limits and take lessons from their mistakes. Research in resilience has become
specialized. One can find branches of resilience research that focus on
specific adversities such as sons of alcoholics, maternal drug abuse, children
of depressed parents, abused children, children who witness violence, children
overcoming trauma children in war, children in eartquakes and street children. When
one thinks of these life-altering situations, it seems even more amazing that
some children are able to not only survive but to grow from adversity. As a
conclusion, resilience should be emphasized in preschool period for a healthy
and successful generation.
Çocukların,
tüm alanlarda gelişiminin temelinin atıldığı okul öncesi dönem yaşamın en
değerli yıllarıdır. Bu dönemde çocuklar için yapılan bütün çalışmalar
çocukların başarılı ve sağlıklı bireyler olması açısından çok önemlidir. Erken
çocukluğun 0-6 yaşlar arasındaki süreci kapsayan okul öncesi yılları; kişiliğin
oluşması ve şekillenmesi, temel bilgi ve becerilerin kazandırılması, çocuğun bilişsel, fiziksel, dil, duygusal ve sosyal
yönden önemli ilerleme kaydettiği bir dönem olması nedeniyle, yaşamın en kritik
dönemlerinden biridir. Yaşamın temelini oluşturan bu dönemde çocuklara yeterli
koşullar nitelikli eğitim olanakları ile birlikte sunulmalıdır. Çünkü okul
öncesi dönemde fiziksel ve sosyal çevredeki olumsuzluklar, ileriki yıllarda
fiziksel ve zihinsel sağlığı etkileyebilmektedir. Psikolojik dayanıklılık zayıf olmamak, hiçbir riske
açık olmamak değildir. Psikolojik dayanıklılık, ebeveynlerin, çocukları stres
dolu ve karmaşık dünyalarının tadını çıkarırken, zorluklarıyla da başa
çıkabilmeleri için geliştirmelerini umduğu özelliktir. Psikolojik dayanıklılık
“kusursuz” insanların bir özelliği değildir. Kusursuz olmak isteyen
insanlar hata yapmaktan korkar. İyi sonuçlar alabilir, ancak en iyi sonuçları
alabilmek için şanslarını denemezler. Psikolojik dayanıklılık sahibi insanlar
sınırlarını zorladıkları ve hatalarından ders çıkardıkları için daha
başarılıdır. Psikolojik dayanıklılık üzerine yapılan araştırmalar belirli
alanlarda yoğunlaşmıştır. Psikolojik dayanıklılık araştırmalarının, alkolik
ebeveynlerin çocukları, annesi uyuşturucu bağımlısı olan çocuklar,
depresyondaki ebeveynlerin çocukları, tacize uğrayan çocuklar, şiddete maruz
kalan çocuklar, travmayı aşmaya çalışan çocuklar, savaştaki çocuklar,
depremzede çocuklar, sokak çocukları, çalışmak zorunda olan çocuklar gibi
belirli zorluklar üzerinde duran alanları da bulunur. İnsan hayatını önemli
ölçüde olumsuz etkileyen risk faktörleri düşünüldüğünde bazı çocukların
yaşadıkları güçlüklere rağmen hayatta kalmaları ve olumlu gelişmeleri dikkat
çekicidir. Sonuç olarak sağlıklı ve başarılı bir nesil için okul öncesi dönemde
psikolojik dayanıklılık kavramına önem verilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2018 |
Submission Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.