Bu çalışmanın amacı, okuma güçlüğü yaşayan ortaokul öğrencilerinin okuma
sırasında yaptıkları okuma hatalarının incelenmesi ve öğrencilere verilmiş olan
hızlandırılmış okuma eğitimin okuma hatalarının azalması yönünde bir etkisinin
olup olmadığını ortaya çıkarmaktır. Çalışma, İzmir ili Bergama ilçesi 100. Yıl
Ortaokulu ile Osman Nuri Ersezgin Ortaokulu’nun beşinci sınıf öğrencileri ile
yapılmıştır. Beşinci sınıfta okuyan 279 öğrencinin okuma becerisi
değerlendirilmiş ve okuma güçlüğü yaşayan 7 öğrenci belirlenmiştir. Bu 7
öğrenciye altı hafta boyunca, her iş günü bir saat, bire bir olmak üzere toplam
30 saatlik özel hızlandırılmış okuma eğitimi verilmiştir. Bu eğitim boyunca
öğrencilerin yapmış oldukları okuma hataları kaydedilmiş ve daha sonra
incelenmiştir. Bu hatalar türlerine (tek harfte, sözcük ekinde ve tüm sözcükte)
ve tiplerine (düşürme, ekleme, değiştirme) göre gruplandırılmıştır. Ayrıca
eğitim boyunca öğrencilerin okuma hata oranlarının azalıp azalmadığına
bakılmıştır. Veriler Friedman testi ile analiz edilmiştir. Çalışmadan elde
edilen sonuçlara göre okuma güçlüğü yaşayan öğrencilerin okuma sırasında
yaptıkları okuma hatalarında genel bir eğilim vardır: Hatalar daha çok sözcük
ekinde yapılmaktadır. Bu hatalar öğrencinin sözcüğün sonuna geldiğinde acele
ettiğini ve sonuna kadar okumadan tahminde bulunma eğiliminden kaynaklanabilir.
Hata tiplerine bakıldığında okuma sırasında en fazla değiştirme, en az ekleme
şeklinde hatalar ortaya çıkmıştır.
Ayrıca öğrencilere verilmiş olan 30 derslik hızlandırılmış okuma
eğitimin dersleri ilerledikçe, her bir öğrencinin okumada yaptığı hata
oranlarında azalma eğilimi olduğu gözlemlenmiştir. Bu araştırma hızlandırılmış
okuma eğitiminin okuma hatalarının oranında azalma sağladığını da göstermiştir.
Bu da okuma güçlüğünün kalıcı bir eksiklik olmadığını, gerekli ve özverili
çalışma ile okuma güçlüğünün giderilebildiğini bir daha göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2018 |
Submission Date | February 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.