The aim of this study is to examine the level of
mathematics self report and visual math literacy self efficacy perceptions of
middle school students. A total of 1521 middle school students participated to
the study. At the study, “Math Self Report Inventory” developed by Akın (2011),
“Visual Math Literacy Self Efficacy Perceptions Scale” developed by Duran
(2011) and the “Personal Information Form” prepared by the researcher used for
data collection. The findings evaluated according to the participants’ gender,
grade level, student course score, mathematic teacher’s attitude and mother-
father attitudes. As a result of the research, middle school students’
mathematic self report and visual mathematic literacy self efficacy level,
differ significantly according to the examined variables, respectively, in
favor of female students, lower classes, democratic teacher and democratic
mother-father attitudes. There was found positive, middle and significant
correlation between mathematic self report level and visual mathematic self
efficacy perception.
Visual math literacy Math self report level Self efficacy perception Middle school students Mathematics education
Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin
matematik öz-bildirim düzeyleri ve görsel matematik okuryazarlığı öz-yeterlik
algılarını incelemektir. Çalışmaya toplam 1521 ortaokul öğrencisi katılmıştır.
Araştırmada verilerin toplanmasında Akın (2011) tarafından geliştirilen
“Matematik Öz-bildirim Envanteri”, Duran (2011) tarafından geliştirilen “Görsel
Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik Algısı Ölçeği” ve araştırmacı tarafından
hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen bulgular
katılımcıların, cinsiyet, öğrenim gördükleri sınıf düzeyi, öğrenci ders notu,
matematik öğretmeni tutumu ve anne-baba tutumuna göre değerlendirilmiştir.
Araştırma sonucunda, ortaokul öğrencilerinin matematik öz-bildirim ve görsel
matematik okuryazarlığı öz-yeterlik algısı düzeylerinin, incelenen değişkenlere
göre sırasıyla; kız öğrencilerin, alt sınıfların, ders notu yüksek olanların,
demokratik öğretmen ve demokratik anne-babaların lehine anlamlı olarak
farklılaştığı belirlenmiştir. Araştırmada matematik öz-bildirim düzeyi ve görsel
matematik okuryazarlığı öz-yeterlik algısı arasında pozitif yönde orta düzeyde
bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Görsel matematik okuryazarlığı Matematik öz-bildirim Öz-yeterlik algısı Ortaokul öğrencileri Matematik eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Submission Date | January 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.