The aim of the
research is to examine the metaphors of pre-service teachers about the
laboratory concept. For this purpose, a
form prepared by the researchers was used. This form was consisted of two
stages. In the first stage, in order to determine which metaphors were
associated with the laboratory concept by pre-service teachers “Laboratory is
similar with …..” statement; in the second stage in order to explain the
metaphors used by pre-service teachers “Because….” Statements were used and the
pre-service teachers were requested to complete these statements. In the
research, qualitative research method was used; the pattern of the research was
organized in the case of phenomenology. The
obtained data was analyzed with the content analysis. The
samples of the research were consisted of 110 pre-service teachers attending Kahramanmaraş
Sütçü İmam University Faculty of Education, Primary School Teachers Department
and Education Department. The samples were freshmen and second year students
and the research was conducted in the spring semester of 2015-2016 academic
year. The percentage of the study's compliance was
calculated as 94% (Na = 104, Nd = 6). 76 different metaphors were produced by
the participants. These metaphors were grouped under 12 categories according to
the semantic similarity. 11 of these categories were positive; negative
metaphors were in the category of "laboratories as negative
conditions". The metaphor of "kitchen" was the most mentioned
one; the metaphors of "Glaze", "Bicycle",
"Infancy", "Grapefruit", "Mixer",
"Sun", "Galaxy", "Soup" were among the least
mentioned ones. When the categories were examined, it was determined that the
largest number of metaphors (f = 18) were included in the category of
"Laboratory as a symbol of the inventor". The most common metaphors
in this category were "School", "Puzzle" and
"Ocean" metaphors. It was observed that a few metaphors were included
in the categories of "laboratory environment as leisure environment",
"laboratory as a symbol of regulation" and "laboratory
environment as an examination environment".
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının
fen laboratuvarı kavramına dair metaforlarını incelemektir. Bu amaç
doğrultusunda fen laboratuvarı kavramına ilişkin metaforları belirlemek için
form iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada, öğrencilerin laboratuvar kavramını
hangi metaforlar ile ilişkilendirdiğini saptayabilmek adına “Laboratuvar …….
benzer” cümlesi; ikinci aşamasında ise öğretmen adaylarının belirlediği
metaforu ayrıntılı şekilde açıklamaları amacıyla “Çünkü ……” cümlesi
hazırlanmıştır ve öğrencilerden bu cümleleri tamamlanması istenmiştir. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden araştırmanın doğasına uygun olarak olgu bilim
deseni, verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Bu doğrultuda
araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen bilgisi öğretmenliği
birinci ve ikinci sınıf, sınıf öğretmenliği ikinci sınıfta öğrenim gören 110
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmanın uyuşum yüzdesi, yapılan analiz
sonucunda (Na=104, Nd=6) % 94 olarak hesaplanmıştır. Katılımcılar tarafından
birbirinden farklı 76 metafor üretilmiştir. Bu metaforlar anlam benzerliğine
göre 12 kategori altında toplanmıştır. Bu kategorilerden 11 tanesi olumlu iken,
1 tanesi olumsuz kategoridir. Öğretmen adaylarının en fazla değindiği metafor
“Mutfak” metaforu iken en az değinilen metaforlar arasında; “Sır”, “Bisiklet”, “Bebeklik
dönemi”, “Greyfurt”, “Mikser”, “Güneş”, “Galaksi”, “Çorba” bulunmaktadır. Kategori
olarak incelendiğinde ise “Keşfetmenin sembolü olarak laboratuvar”
kategorisinde en fazla metaforun (f=18) yer aldığı belirlenmiştir. Bu
kategoride en fazla yer alan metaforlar “Okul”, “Bulmaca” ve “okyanus”
metaforlarıdır. “Eğlence ortamı olarak laboratuvar", “Düzenin sembolü
olarak laboratuvar” ve “İnceleme ortamı olarak laboratuvar” kategorilerinde ise
en az metaforun yer aldığı görülmektedir. Ayrıca öğretmen adaylarının laboratuvar
kavramına yönelik genel olarak olumlu bir algı içerisinde oldukları sonucuna
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Submission Date | February 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.