The purpose of this study is to determine the issues and the solutions
regarding the 9th grade curriculum put into place since 2017-2018 school-year.
In this direction; 9th grade mathematics lessons 12 mathematics teachers from
schools in Isparta, Balıkesir, Kayseri and Şanlıurfa participated in this
study. One of the quantitative methods, case-study, was used for this study.
The data for this study was acquired by open-ended questionnaire. The collected data have been analyzed by
"content analysis" technique used in qualitative method and then
findings have been categorized before interpretation. Teachers should be aware
of the reasons for the reorganization of the program; theoverhead of the old
program is too high, inability to meet daily problems, it leads to the
generations of a rote-based object and that there is too much theoretical knowledge.
The topics are simple and clear in the
new program. It was also determined that the subjects in new programme are
simple, understandable and it is appropriate to place the logic topic statement
from 11th grade to the 9th grade. In the study; the level of readiness of the
students are low, the numbers and basic concepts are superficial, issues such
as ancillary resources, online tests and various software suited to the topics
and achievements are inadequate. It was determined
that the new mathematics teaching program is in general compatible with the
content and that is partly sufficient for the students to gain the ability to
solve the problems they encounter in their daily lives and that the program
should be developed. In addition teachers; the new curriculum suggests that the
appropriate resources should be in the for of leaflets or booklets on the
subject rather than as a book, that the problems and solutions be associated
with Daily life and that there should be a close cooperation between elementary
school, junior high scool and high school in order to improve the level of
readiness of the students.
Bu çalışmanın amacı; 2017-2018 eğitim-öğretim yılında uygulamaya konulan
9. sınıf matematik öğretim programıyla ilgili öğretmenlerin uygulamada
yaşadıkları sorunları ve çözüm önerilerini belirlemektir. Bu doğrultuda Isparta, Balıkesir, Kayseri,
Şanlıurfa’da farklı ortaöğretim kurumlarında görev yapan ve 9. sınıf matematik
dersine giren 12 lise matematik öğretmeninin görüşleri alınmıştır. Çalışmada
nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri açık uçlu sorulardan
oluşan anketten elde edilmiştir. Elde
edilen veriler nitel yöntemde kullanılan içerik analizi yöntemiyle analiz
edilmiş, ulaşılan bulgular kategorilendirilerek yorumlanmıştır. Öğretmenler
programın yeniden düzenlenmesinin başlıca nedenlerinin; eski programın konu
yükünün fazla olması, günlük problemlerde ihtiyacı karşılamaması, ezberleyen
bir neslin yetişmesine neden olması ve çok fazla teorik bilginin olması olarak
belirtmişlerdir. Yenilenen programda
konuların sade, anlaşılır olduğu ve Mantık konusunun 11. sınıftan 9. sınıfa
alınmasının uygun olduğu belirlenmiştir. Çalışmada; öğrencilerin
hazırbulunuşluk düzeylerinin düşük olduğu, sayılar ve temel kavramlar
konularının yüzeysel kaldığı, konular ve kazanımlara uygun yardımcı kitap,
online test ve çeşitli yazılım gibi kaynakların yetersiz olduğu sonucu elde
edilmiştir. 9. Sınıf matematik öğretim
programının içerik ile kazanımların genel olarak uyumlu olduğu, öğrencilerin
günlük yaşamlarında karşılaştıkları problemleri çözme becerisini kazanmaları
açısından kısmen yeterli olduğu ve programın geliştirilmesi gerektiği
belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenler; yeni müfredata uygun kaynakların kitap
olarak değil konu bazında föyler veya kitapçıklar halinde olmasını, problem ve
çözümlerin günlük yaşamla ilişkilendirilmiş olmasını, öğrencilerin
hazırbulunuşluk düzeylerinin daha yüksek olması için ilkokul, ortaokul ve
liseler arasında sıkı bir iş birliği yapılmasını önermişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Submission Date | March 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.