Realistic Mathematics Education (RME) is a learning approach peculiar to
mathematics. RME begins with creating concrete conditions for students based on
mathematical problems in daily life. Mathematics begins with explaining,
whereas mathematical learning is realized when students are involved in
environments where they can experience. In this study, it is aimed to reveal
the views of fourth-grade primary school students about RME that is applied
regarding four operations. According to this purpose, the study was conducted
with 10 (5 female, 5 male) fourth-grade primary school students who made
mistakes regarding four operations. In the study, “Interview Form Regarding
Realistic Mathematics Education” containing 7 open-ended questions was applied
to students for the purpose of obtaining their views about RME. The acquired
data were analyzed according to sub problems of the study. During the analysis,
direct statements were involved for providing the validity and reliability and
codings were made by different coders for providing the coding reliability.
Study findings were revealed according to sub problems of the study.
Accordingly, regarding the first sub problem; primary school students stated
that the mathematics lesson had to be fun and contain examples from the daily
life. Regarding the second sub problem; it was determined that the statement
“Realistic Mathematics” meant examples from the daily life for primary school
students. Regarding the third sub problem; it was determined that students
demanded the use of RME for using mathematics in real life, preparing an
entertaining learning environment and using examples from the real life in
mathematics. Regarding the fourth sub problem of the study; students stated
that RME was more convenient for the assessment field in primary school.
Regarding the fifth sub problem of the study; it was determined that the use of
real life materials in RME facilitated using mathematics in daily life and
learning it easily.
Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME) matematiğe özgü bir öğrenme
yaklaşımıdır. GME öğrencilere günlük hayatta yer alan matematiksel
problemlerden hareket ederek, somut durumların yaratılması ile başlar.
Matematik anlamlandırma ile başlar, öğrencilerin deneyimleyebilecekleri
ortamlarda yer almaları ile matematiksel öğrenme gerçekleşir. Bu çalışmada
ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerine dört işlem ile ilgili uygulanan GME
ilişkin görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda
araştırma dört işleme ilişkin hata yapan 10 (5 kız, 5 erkek) ilkokul dördüncü
sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmada öğrencilerin GME yönelik
görüşlerini almak amacıyla 7 tane açık uçlu sorunun yer aldığı “Gerçekçi
Matematik Eğitimine İlişkin Görüşme Formu” uygulanmıştır. Elde edilen verilerin
analizi araştırmanın alt problemleri doğrultusunda analiz edilmiştir. Analiz yapılırken geçerliği ve güvenirliği
sağlamak amacıyla doğrudan ifadelere yer verilmiş, farklı kodlayıcılara kodlama
yaptırılmış ve kodlayıcı güvenirliği sağlanmıştır. Araştırmanın alt problemleri
doğrultusunda araştırmanın bulguları ortaya konulmuştur. Bu doğrultuda birinci
alt probleme ilişkin ilkokul öğrencileri matematik derslerinin eğlenceli
olmasını ve günlük yaşamdan örnekler içermesi gerektiğini ifade etmişlerdir. İkinci
alt probleme ilişkin olarak “Gerçekçi Matematik” ifadesinden ilkokul öğrencilerinin
günlük hayattan örnekler anladıkları ortaya konulmuştur. Üçüncü alt problemde öğrenciler
matematiği gerçek hayatta kullanmak, eğlenceli bir öğrenme ortamı hazırlamak ve
gerçek hayattaki örnekleri matematikte kullanmak amacıyla GME kullanılması
gerektiği bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmanın dördüncü alt problemi
doğrultusunda öğrenciler ilkokulda GME ölçme alanına daha uygun olduğu ifade
etmişlerdir. Araştırmanın beşinci alt problemine ilişkin GME’de gerçek hayattan
materyallerin kullanımı günlük hayatta matematiği kullanmayı ve kolay öğrenmeyi
sağladığı bulgusuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 5, 2019 |
Submission Date | July 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.