The general aim of this study is to investigate
the effect of flipped learning on Social studies pre-service teachers’
attitudes toward constructivism. In this study, quasi experimental design of
quantitative methods with pre-test and post-test control group were used.
During application of the study, control and experiment groups were structured
and process was planned with experiment group by considering flipped learning
principles. While in the control group, the same content was handled with
traditional methods. This study was conducted in public university in Aegean
region of Turkey with total 74 senior social studies pre-service teachers. In
order to determine the attitudes of pre-service teachers toward constructivism,
‘constructivist approach attitude scale’ developed by Evrekli, İnel, Balım and
Kesercioğlu (2009) was used. The five point likert type scale contains 19 items
with positive and negative attitudes. The statistical pocket software was used
to analyze the data. Then, descriptive analyses such as arithmetic mean and
standard deviation and t test for independent groups were presented in tables.
As a result of analyses, it could not be found any statistically meaningful
difference between the pre-test scores of control and experiment group pre-service
teachers from constructivist approach attitude scale. However, from post-test
results of the control and experiment group pre-service teachers, there was a
meaningful difference in favor of experiment group pre-service teachers. When
analyzed pre-test and post-test results of experiment group, a meaningful
difference was found in favor of post-test results. While comparing pre-test
and post-test results of control group, any meaningful difference could not be
found between them. According to these findings of the study, some suggestions
related to usage of flipped learning in different grade levels of social
studies teaching and also in different disciplines were done.
Bu
çalışmanın genel amacı, ters yüz öğrenmenin Sosyal Bilgiler öğretmen
adaylarının yapılandırmacılığa yönelik tutumlarına etkisini incelemektir. Çalışmada
nicel yöntemlerden öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen
kullanılmıştır. Uygulama aşamasında deney ve kontrol grupları oluşturulmuş,
deney grubunda ters yüz öğrenme ilkeleri dikkate alınarak süreç planlanmıştır.
Kontrol gruplarında ise aynı içerik geleneksel yönteme dayalı olarak ele
alınmıştır.
Araştırma Ege bölgesinde bulunan bir devlet üniversitesinde, 2016-2017 eğitim
öğretim yılında Sosyal Bilgiler öğretmenliği programında öğrenim gören toplam
74 dördüncü sınıf öğretmen adayının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Öğretmen
adaylarının yapılandırmacı yaklaşıma yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla
Evrekli, İnel, Balım ve Kesercioğlu (2009) tarafından geliştirilen
Yapılandırmacı Yaklaşım Tutum Ölçeği kullanılmıştır. 19 maddeden oluşan ölçek
5’li likert türünde puanlanmakta olup, olumlu ve olumsuz tutum olmak üzere 2
boyuttan oluşmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde istatistik paket
programı kullanılmıştır. Bu kapsamda aritmetik ortalama, standart sapma gibi
betimsel analizler ile bağımsız gruplar t testi kullanılarak sonuçlar
tablolaştırılmış ve sunulmuştur. Yapılan analizler sonucunda deney grubu ve
kontrol grubu öğretmen adaylarının yapılandırmacı yaklaşım tutum ölçeğinden
elde ettikleri öntest puanları arasından anlamlı bir farklılık olmadığı, deney
grubu ve kontrol grubu öğretmen adaylarının yapılandırmacı yaklaşım tutum
ölçeğinden elde ettikleri sontest puanları arasında ise deney grubu lehine
anlamlı bir farklılık olduğu, deney grubu öğretmen adaylarının yapılandırmacı
yaklaşım tutum ölçeğinden elde ettikleri öntest-sontest puanları arasında son
testler lehine anlamlı farklılık olduğu, kontrol grubunun öntest-sontest
puanları arasında ise anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Bu bulgular
doğrultusunda ters yüz öğrenmenin Sosyal Bilgiler öğretiminde farklı eğitim
basamaklarında kullanımının araştırılmasına ve yine farklı disiplinler
bağlamında kullanımına yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 5, 2019 |
Submission Date | April 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.