Internal
audit is the result of a new and different understanding, separate from
traditional inspection. With the transition to the notion of governance, which
can be described as a product of neoliberal policies in particular, internal
audit seems to have spread rapidly throughout the world. In Turkey, the
internal audit has also been on the agenda with the 5018 Public Financial
Management and Control Law, implemented as a result of the process of
integration into the European Union. Accordingly, in 2006, an Internal Audit
Unit was established in the Ministry of National Education related directly to
the office of the Under secretariat (MEB, 2014). In this context, the aim of
the research was to examine and evaluate the functioning and activities of the
Internal Audit Unit, established in MoNE, from its foundation to the present
within the framework of theoretical information and legal documents. In this
theoretical designed research, the related literature, reports of the Internal
Auditing Department of the MoNE, legal documents related to the internal audit
were used. According to research findings, the main point that shaped the
internal audit was closely related to the centralized approach adopted in
public administration rather than MoNE. Therefore, it was seen that internal
audit practices were also centralized structure. In such audit structures,
negative features such as missed out of the holistic philosophy of internal
audit, focusing only on financial governance in internal auditing, and being a
priority to the compliance with legislation could also be observed in MONE's
internal audit practices. However, when the MoNE's internal audit activity
reports were examined, it was seen that the internal audit unit sometimes accomplished
revolutionary works on National Education policies. This situation could be
accepted as an indication of potential that effective outcomes would appear if
the philosophy of internal audit in the Turkish National Education system was
followed. However, in progress, it was found that its organizational philosophy
and activities carried on in a closed form despite being needed transparency
and accountability.
Supervision Internal audit Internal audit in Turkish National Education system Internal audit activity report
İç
denetim, geleneksel denetimden farklı ve yeni bir anlayışın sonucudur.
Özellikle neoliberal politikaların bir
ürünü olarak nitelendirilebilecek olan yönetişim kavramının popülerlik
kazanmasıyla birlikte iç denetimin, dünyada hızla yaygınlaştığı görülmektedir.
Türkiye’de ise iç denetim Avrupa Birliği’ne uyum süreci ile gündeme gelmiş ve
esasen 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile uygulamaya
konulmuştur. Buna uygun olarak MEB’de 2006 yılında doğrudan Müsteşarlık makamına bağlı bir İç Denetim
Birimi Başkanlığı kurulmuştur
(MEB, 2014). Bu bağlamda mevcut çalışmanın amacı, MEB’de kurulan söz konusu İç
Denetim Birimi Başkanlığının işleyişini ve kuruluşundan günümüze kadar
gerçekleştirdiği faaliyetlerini kuramsal bilgiler ve yasal dokümanlar
çerçevesinde incelemek ve değerlendirmektir. Kuramsal bir çalışma olarak
desenlenen bu araştırmada, ilgili alanyazından, iç denetime ilişkin yasal
dokümanlardan, MEB İç Denetim Dairesi Başkanlığının iç denetime ilişkin
raporlarından yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre iç denetimi
şekillendiren temel öge tekil olarak Milli Eğitim’den ziyade kamu yönetimi
anlayışında benimsenen merkeziyetçi yaklaşımla yakından ilişkili olduğundan iç
denetim uygulamalarının da merkeziyetçi yapıda olduğu görülmüştür. Bu tür
yapılarda ortaya çıkan iç denetimin bütüncül felsefesinin gözden kaçırılması,
iç denetimde sadece mali yönetime odaklanılması, mevzuata uygunluğun ön planda
olması gibi olumsuz özellikler MEB’in iç denetim uygulamalarında da
gözlemlenebilmektedir. Ancak MEB’in iç denetim faaliyet raporları
incelendiğinde, zaman zaman iç denetim biriminin, Milli Eğitim politikaları konusunda
değişim ve dönüşüm sağlayıcı ses getiren çalışmalarının olduğu da görülmüştür.
Bu durum Türk Milli Eğitim sisteminde iç denetim felsefesine uygun davranıldığı
takdirde etkili sonuçlar ortaya koyma potansiyelinin olduğunun göstergesi
olarak kabul edilmiştir. Ancak ilerleyen süreçlerde MEB iç denetim biriminin bu
çalışma temposunu koruyamadığı, kuruluş ve işleyiş felsefesinde şeffaflık hesap
verilebilirlik olmasına karşın içe kapanık ve sıradan bir faaliyet gösterdiği
bulgusuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 5, 2019 |
Submission Date | July 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.