Mezhep
mensupları, mezheplerinin kendilerine sunduğu paradigma ekseninde belli bir
din, dünya ve âlem tasavvuruna sahip olurlar. Diğer mezheplere nasıl
bakılacağının ana çerçevesini de bu paradigma belirler. Bunun yanında mezhep
mensuplarının rakip konuma gelmesi gibi sosyo-kültürel ve sosyo-politik
birtakım gelişmeler de mezheplerle ilgili söylemi etkiler. İlk muhataplarının
Eş‘arîlik söylemi de benzer faktörlerin etkisi altında şekillenmiştir. Örneğin
Mu‘tezilî âlimler, Eş‘arîliği Mecûsilik ile özdeşleştirmişledir. Çünkü
Büveyhîler sayesinde elde ettikleri meşruiyeti korumak istemişlerdir. Bu konuda
önlerindeki en büyük engel, Eş‘arîler tarafından onlar hakkında yaygın bir
şekilde dillendirilen Mecûsilik ithamıydı. Mu‘tezilî âlimlerin aksine Sünnî ve
Hanefî bir geleneğe mensup Pezdevî ise Eş‘arîliği Sünnî bir mezhep olarak
takdim etmiştir. Çünkü o, Hanefîler arasında kelamı yaymayı istemektedir. Bu
kapsamda Eş‘arî’nin kelamî faaliyetlerini örnek göstermiş, Ehl-i Sünnet
kapsamında kalınarak da kelam yapılabileceğini anlatmaya çalışmıştır. Ebû
Temmâm, vahyin gizli birtakım anlamlarının olduğunu savunan Karmatî âlimdi. Bu
yüzden o, Eş‘arîliğin öncelikle Zâhirî düşünme biçimini hedef aldı. Zâhirî
mezhepler arasında da onu Müşebbihe’nin bir kolu olarak sundu. Çünkü
Karmatîlik, Allah’ın sıfatlarının hiçbir şekilde bilinemeyeceğini savunuyordu.
Eş‘arîlik Mezhep Algısı Mâtürîdîlik Mu‘tezile Karmatîlik Ebû Abdillâh el-Ḫârizmî Ebü’l-Meâlî Mezhep Algısı
The members of the sects have
a ceratin idea about the religion, world and universe in the axis of the
paradigm presented by their sects. This paradigm determines the main framework
of what to think about other sects too. In addition, some socio-cultural and
socio-political developments such as the sects began to compete with each other
affect the discourse on the sects. The Ash’arism discourse of its first
interlocutors was shaped under the influence of similar factors. For example,
Mutazilite scholars have identified Ash’arism as the Zoroastrianism. Because
they have wanted to preserve the legitimacy they obtained through the
Buwaihids. The biggest obstacle in front of them was the accusation of
Zoroastrianism which was widely expressed by the Asharites about them. Unlike
Mu‘tazilite scholars, Pazdawi, who was a Sunni and Hanafi, presented Asharism
as a Sunni sect. Because he wanted to spread the İslamic theology (kalam) among
the Hanafites. In this context, he held the theological studies of Ashari up as
an example and tried to explain that the kalam could be done by adhering to the
Ahl al-Sunnah. Abû Tammâm was a Qarmatian scholar who argues that Islamic texts
had an interior (bātın) meanings. For this reason, he primarily criticized
Asharism because of its zāhir understanding way. He then presented it as a
branch of Mushabbiha. Because Qarmatians were claiming that the attributes of
God couldn’t be known in any way.
Ash’arism Māturīdism Mu’tazila Qarmatism Abū Abdallah al- Khwārizmī Abu’l-Maʿālī Sect Perception
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 1 |
_____________________________________ ISSN 1309-5803 e-Makâlât Mezhep Araştırmaları Dergisi _______________________________