Tarihsel
süreçte i'tizâl fikri nispet edilen Şâfiî şahıslar ile fıkıhta Şâfiîliği
benimseyen Mu'tezilî bazı şahısların mevcut olduğu görülmektedir.
Üçüncü/dokuzuncu asrın ikinci yarısından, altıncı/on ikinci asra kadar
özellikle Bağdat ve Nişabur şehirlerinde yaşayan pek çok şahıs i'tizâl ile
Şâfiîliği bir arada benimsemiştir. Bu etkileşimin pekişmesinde Büveyhîler gibi
bazı siyasî unsurların mezhep politikalarının etkili olduğu anlaşılmaktadır.
Şâfiî-Mu'tezilî olarak da isimlendirilebilecek olan söz konusu şahıslara Şâfiî
ve Mu'tezilî geleneğin biyografi kitaplarında işaret edilmiştir. Bunun yanında
tam bir Mu'tezilî sayılamamakla birlikte kısmen i’tizâlî görüşleri benimseyen
Şâfiî şahıslara dair de örnekler söz konusudur. Şâfiîlik-Mu'tezile
etkileşiminin tezahürü olarak sayılabilecek tüm bu örneklere her iki geleneğin
yaklaşımında ise bazı farklılıkların mevcut olduğu tespit edilmiştir. Biz bu
çalışmada öncelikle Şâfiîlik-Mu'tezile etkileşimine dair mülahazalara yer
verdik ve burada her iki mezhebin birbirine olan bakış açısını değerlendirdik.
Daha sonra i'tizâl fikri nispet edilen Şâfiî şahıslar ile fıkıhta Şâfiîliği
benimseyen Mu'tezilî şahıslardan tespit edebildiklerimizin biyografilerine yer
verdik. Bunu yaparken, şahıslarla ilgili genel malumatı vermek yerine,
şahısların özellikle Mu'tezile ve Şâfiî mezhepleri ile ilişkileri üzerinde
durduk. Bu çalışma ile amacımız tarihsel süreçte şahıslar bazında mevcut olan
tüm etkileşim örneklerini bütüncül bir şekilde ele almaktır.
Şâfiî-Mu'tezilî Şâfiî Tabakatlar Mu'tezile Şâfiîlik Eş'arîlik
In the historical
process there are some Shafi'i individuals who have the idea of i'tizâl and
some Mu'tazilite people who have adopted Shafi'i in the jurisprudence. From the
second half of the third/ninth century until the sixth/twelfth century, many
people especially who lived in Baghdad and Nishapur regions, have adopted
i'tizâl and Shafi'i together. It is understood that some political elements
such as Buvayhids are effective in consolidating this interaction. These individuals, who may also be
called Shafi'i-Mu'tazilite, are indicated in the biographical dictionary of
Shafi'i and Mu'tazilite tradition. There are also examples about Shafi'i individuals
adopted i'tizal, although who cannot be fully considered a Mu'tazilite. It is understood that there are
some differences in the approach of both traditions to all these individuals
who can be considered as a example of the interaction of Shafi'i-Mu'tazilah. In
this study, we first included considerations regarding the interaction of
Shafi'i-Mu'tazila and evaluated the perspective of the two sects. Then, we have
included the biographies of what we can identify from Shafi'i individuals
associated with the i'tizal and some Mu'tazilite people who have adopted
Shafi'i fiqh. In doing so, instead of giving general information about
individuals, we have particularly focused on the relations with Mu'tazila and
Shafi'i sects. With this study, our aim is to take a total approach to all
examples of interaction in the historical process.
Mu’tazila The Shafi'i Shafi'i-Mu'tazilite Ash'arism Shafi'i Classes
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 1 |
_____________________________________ ISSN 1309-5803 e-Makâlât Mezhep Araştırmaları Dergisi _______________________________