Matbaa kültüründe okur ile yazar arasında oluşan hiyerarşi, gazetecilik alanında haber üreticisi ile haber tüketicisi hiyerarşisine dönüşmüştür. İnternet ise bu hiyerarşide köklü bir değişime yol açmıştır. Önceleri haber hiyerarşisinin en altında, yalnızca görgü tanığı olarak yer alabilen sıradan insanlar, akıllı cep telefonlarıyla topladıkları görüntüleri ve kendi tanıklıklarını internetteki bloglar ve sosyal medya platformları aracılığıyla yayabilmeye başlamıştır. Profesyonel olmayan kişilerce oluşturulan ve haber değeri taşıyan bu içeriklerin yayılmasıyla yurttaş gazeteciliği kavramı ortaya çıkmıştır. Dünya çapında ses getiren ve özellikle çokuluslu medya kuruluşlarının yayınlamaktan kaçındığı özellikle savaş, çatışma ve doğal afet görüntüleri, yurttaş gazeteciler sayesinde yayımlanmış ve kişiler böylelikle bu olanlardan haberdar olmuştur. Haber medyasının görmediklerini göstermesi ve haber medyasından aktarılanların ne derece doğru olduğunun anlaşılması açılarından beşinci güç olarak nitelendirilen yurttaş gazeteciliği, küresel medyaya karşı asimetrik güce dönüşebilmiştir. Bu makalede, yurttaş gazeteciliği kavramı ele alınarak, yine profesyonel gazeteci olmayan kişilerin topladığı içeriklerle gerçekleştirilen yurttaş eliyle gazetecilik uygulamaları ile arasındaki fark ortaya konularak; araştırmanın gerçekleştirildiği 2009 yılında Türk basınında yurttaş gazeteciliğinin durumu betimsel alan analizi yöntemi kullanılarak nitel tekniklerle incelenmiştir. Söz konusu dönemde Türkiye’de yurttaş gazeteciliği ile yurttaş eliyle gazetecilik kavramlarının keskin sınırlarının çizilmediği ve yurttaş gazeteciliğindense, yurttaş eliyle gazetecilik uygulamalarının belirgin olduğu görülmüştür. Çalışma bugünün medya ekolojisinde içerik üreticiliği kapsamında ele alınması mümkün olan kavrama retrospektif bir bakış olması açısından da önem taşımaktadır.
haber yurttaş gazeteciliği yurttaş eliyle gazetecilik gazetecilik internet blog beşinci güç
The hierarchy established by print culture between reader and writer has evolved into a new form between newsreaders and journalists as news consumers and news producers in the context of news production. Formerly, ordinary people who could only hold the last step of news production as witnesses turned into a diverse kind of news producers with the use of smartphones and the internet. This kind of journalism practiced by non-journalists is called citizen journalism and can easily be confused with civic journalism which is another kind of alternative journalism. With the practices of citizen journalism global news consumers could learn about the world events that the global mainstream media do not cover. Thus, citizen journalism happened to become the fifth estate that also detects the conventional press as the fourth estate and formed an asymmetrical power. This article explains the differences between citizen journalism and civic journalism and uses qualitative techniques to conduct a study on the landscape of citizen journalism in the Turkish press in 2009 by using qualitative techniques and descriptive field analysis via the context analysis method. It is seen that in the Turkish literature of the time, citizen journalism and civic journalism did not be concretely distinguished from each other. In addition, it is found that although civic journalism is practiced as a manner of content production in the Turkish press, citizen journalism does not take a significant place. The importance of this study is also due to the period it covers as a retrospective landscape.
BU çalışmada etik kurul raporu gerekmemektedir.
Çalışmada hiçbir kurumdan destek alınmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Media Studies, Journalism, Journalism Studies, Internet, New Media |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 12, 2024 |
Submission Date | May 31, 2024 |
Acceptance Date | June 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 1 |
Eurasian Journal of Media Communication and Culture Studies by İzmir Katip Çelebi University is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi tarafından yayımlanan Eurasian Journal of Media Communication and Culture Studies Attribution-NonCommercial 4.0 International ile lisanlanmıştır.