The research aims to identify the Theory of Planned Behavior components of entrepreneurs running their businesses in the information–communication–technology sector. Interviews of 10 entrepreneurs were analyzed in the MaxQda 22 program with content and discourse analysis. The codes are about individual attitudes toward entrepreneurship, subjective norms, self-efficacy, and entrepreneurial intentions related to the literature. In contrast to the literature, three entrepreneurs mentioned collective efficacy when they discussed efficacy sources. It shows that entrepreneurship could be much more collective than individual. Another difference from the literature is that two of the ten entrepreneurs talked about feeling useful in the part of entrepreneurship intention in interviews. According to the literature, being useful is a kind of specialty as a social entrepreneur and is related to social exchange theory. It is critical to determine the Theory of Planned Behavior components, which are the fundamentals of entrepreneurial behavior, in a way that is consistent with Turkey’s cultural norms. These findings may contribute to the entrepreneurship literature and help to redefine entrepreneurship education.
Keywords: Entrepreneurship Behavior, Theory of Planned Behavior, Qualitative Research.
Bu araştırma, bilgi – iletişim – teknoloji alanlarında faaliyet gösteren girişim kurucularının Planlanmış Davranış Kuramı bileşenleri kapsamında girişimcilik davranışını tanımlama amacındadır. Analizler için geçmiş yıllarda kurulmuş ve hala hayatına devam eden 10 girişimcinin röportajları söylem ve içerik analizleri ile MaxQda 22 programında incelenmiştir. Girişimciliğe yönelik bireysel tutumlar, öznel normlar, öz yeterlilik ve girişimcilik niyetleri yazın ile tutarlıdır. Üç girişimci yeterlilik hakkında konuşurken kolektif yeterlilikten bahsetmiştir. Bu durum, girişimciliğin düşünülenden daha kolektif bir yapıda olabileceğini düşündürmektedir. On girişimciden ikisinin ise girişimcilik niyetleri hakkındaki ifadeleri arasında faydalı olmaya yönelik söylemleri bulunmaktadır. Yapılan yazın taramasında, faydalı olmanın sosyal girişimcilik ve sosyal değişim kuramı ile ilişki olduğu tespit edilmiştir. Planlanmış davranış kuramı bileşenleri çerçevesinde girişimcilik davranışını, Türkiye özelinde ve ülkemiz kültürel normlarıyla tutarlı olacak şekilde tespit edilmesinin hem bu alandaki yazına hem de reel olarak işsizlik oranlarının düşürülmesine dolayısıyla nitelikli bireylerin artmasına fayda sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |