Although it has been suggested that motivated teachers would be more dedicated and effective in teaching/learning process, further studies need to carried out to highlight this issue. Thus, the current study investigated the factors that affect the motivation of foreign language teachers. The study applied a qualitative design with a purposeful sample of 117 English of Foreign Language (EFL) instructors working at a School of Foreign Languages, at a state university in Turkey. Participants were asked to write down and briefly explain the factors that affect their motivation positively and negatively. Content analysis was applied to determine themes from the data. Data was categorized considering the factors affecting teacher motivation reported in the related literature. Results revealed that EFL teachers’ motivation is affected by various factors including the teaching environment, the workplace, collegial relations, and students.
Motivasyon sahibi öğretmenlerin öğretme/öğrenme sürecinde, daha etkili olacakları bilinmesine rağmen, bu konuda daha fazla çalımaya ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenle, bu çalışma yabancı dil öğretmenlerinin motivasyonunu etkileyen faktörleri incelemeyi amaçlamıştır. Bu çalışma nitel bir yöntem kullanarak Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde bulunan bir Yabancı Diller Yüksekokulu’nda İngilizce Öğretmeni olarak çalışan 117 katılımcıyla gerçekleştirilmiştir. Katılımcılardan İngilizce öğretmeni olarak motivasyonlarını olumlu ve olumsuz etkileyen faktörleri yazmaları ve bunları kısaca açıklamaları istenmiştir. Verilen cevaplardan ortaya çıkan temaları belirlemek için içerik analizi uygulanmıştır. Veriler literatürde yer alan, öğretmenlerin motivasyonunu etkileyen faktörler dikkate alınarak gruplanmıştır. Yabancı Dil olarak İngilizce öğretmenlerinin motivasyonunu etkileyen faktörler arasında öğretim ortamı, çalışma ortamı, meslektaşlar arası iletişim ve öğrenciler gibi faktörler bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |