The purpose of this study is examining married life experiences and pre-marriage training
needs of individuals who have been married for 1-5 years. The research design is phenomenology.
The study group consists of 10 married individuals. The study group was formed using purposive
sampling method. In collection of data, “Semi-structured Interview Form” were used. For date
analysis, content analysis was used. The research findings are below: The newlyweds are provide
for proximity, loving/being love, belonging, support, trust, social approval needs through marriage.
They have difficulty in the fields of regulation the post-marital life and adaptation to living together.
They adapt to post-marital life through understanding, giving time, support. They want to have
knowledge about sexuality, relationships with spouse and families before marriage. It is necessary
that pre-marriage training programme contain the subject of relationships with spouse, preparing to
marriage life, sexuality; the method of this programme can be workshop and applied.
Çalışmanın amacı 1–5 yıl arası evli bireylerin evlilik deneyimlerini ve evliliğe ilişkin algılarını
ve evlilik öncesi eğitim gereksinimlerini incelemektir. Araştırmanın deseni fenomenolojidir.
Çalışma grubunu evlilik süresi 1-5 yıl arasında olan evli 10 birey oluşturmaktadır. Katılımcıların
belirlenmesinde amaçlı örnekleme kullanılmıştır. Veri toplamak amacıyla Yarı Yapılandırılmış
Görüşme Formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Yeni evli
bireylerin evlenerek yakınlık, sevme/sevilme, ait olma, destek, güven ve sosyal onay ihtiyaçlarını
karşıladıkları; en çok ev işleri, evlilik sonrası yaşamı düzenleme ve birlikte yaşamaya uyum
konularında zorlandıkları; anlayış, zaman tanıma, yakınların desteğiyle uyum sağladıkları;
evlenmeden önce cinsellik, eşle ilişkiler, aile ilişkileri konularında bilgi sahibi olmak istedikleri;
evlilik öncesi eğitim programına katılma imkânları olsaydı eşle ilişkiler, evlilik yaşamına hazırlık,
cinsellik konularına yer verilmesi gerektiği; eğitimin seminer şeklinde ve uygulamalı olarak
verilmesi gerektiği bulguları elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 4 |