Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FACTORS AFFECTING DIGITAL TV PLATFORM PURCHASE INTENTION

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 88 - 107, 12.03.2025

Öz

With the widespread adoption of the internet and advancements in information technology and digitalization, people's consumption habits have also undergone a transformation. This change is also evident in the media and broadcasting sector. Viewing habits are shifting from traditional TV broadcasting to digital TV platforms, and the significance of digital TV platforms in the market is increasing day by day. The aim of this study is to examine the factors influencing attitudes toward the cost of digital TV platforms, the ease of use and viewing of digital TV platforms, and the intention to purchase digital TV platform subscriptions. For this purpose, a study was conducted with 397 participants residing in Tokat province. The research findings indicate that attitudes toward the cost of digital TV platforms, ease of use and viewing, and the intention to purchase digital TV platform subscriptions vary based on participants' age, education level, daily time spent on the internet, social media usage, daily time spent on social media, whether they subscribe to digital TV platforms, the type of digital TV platform they subscribe to, and whether they have subscribed to digital TV platforms in the past.

Kaynakça

  • Akbaba, A. ve Dal, N. E. (2019). Tüketicilerin Alışverişlerinde Hedonik, Faydacı ve Gösterişçi Tüketim Davranışları Hakkında Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(30), 956-977.
  • Bayrakcı, S. ve Narmanlıoğlu, H. (2021). Türkiye’deki Lisans Öğrencilerinin ve Mezunlarının Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 12(46), 46-67.
  • George, D. ve Mallery, P. (2010), SPSS for Windows Step By Step: A Simple Guide and Reference 17.0 Update (10th ed.), Boston: Pearson.
  • Gökbulut, B. ve Kılıç, F. (2022). Lise Öğrencilerinin Teknoloji Kullanım, Mutluluk ve Mobil Öğrenme Hazır Bulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(83), 1225-1243.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Habib, S., Hamadneh, N. N. ve Hassan, A. (2022). The Relationship Between Digital Marketing, Customer Engagement, and Purchase Intention via OTT Platforms. Journal of Mathematics, 2022(1), 5327626.
  • Kalaycı, Ş. (2018). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Değişkenleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kara, G. ve Kimzan, H. S. (2016). Marka Deneyimi ve Tekrar Satın Alma Niyeti Arasındaki İlişkide Müşteri Tatmininin Rolü. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 73-90.
  • Mulla, T. (2022). Assessing the Factors Influencing The Adoption of Over-The-Top Streaming Platforms: A Literature Review from 2007 to 2021. Telematics and Informatics 69, 101797, doi: 10. 1016/j.tele.2022.101797. Pavlou, P. A. ve Gefen, D. (2004). Building Effective Online Marketplaces With Institution-Based Trust. Information Systems Research, 15(1), 37-59.
  • Rake, R. ve Baul, S., 2017. Over-The-Top (OTT) Market Outlook – 2025, Allied Market Research. https://www.alliedmarketresearch.com/over-the-topservices-market (E.T. 22 Ocak 2025).
  • Sadana, M. ve Sharma, D. (2021). How Over-The-Top (OTT) Platforms Engage Young Consumers Over Traditional Pay Television Service? An Analysis of Changing Consumer Preferences and Gamification. Young Consumers, 22(3), 348-367.
  • Sekaran, U. (2003), Research Methods for Business: A Skill Building Approach. New York: John Wiley. Stoll, J. (2024), Traditional and OTT Pay TV Penetration Rate in Europe 2021-2027.
  • https://www.statista.com/statistics/1383172/pay-tv-penetration-europe/ (E.T. 24 Aralık 2024). Stoll, J. (2024b), OTT Video Revenue Worldwide From 2010 to 2029. Available at: https://www.statista.com/statistics/260179/over-the-top-revenue-worldwide/ (E.T. 24 Aralık 2024).
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Terzi, H. (2016). Postmodern Çağda Müslüman Tüketicilerin Gösterişçi Tüketim Davranışları Üzerine Mukayeseli Bir Çalışma. Journal of History, Culture & Art Research/Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 5(2), 133-148.
  • TÜİK (2025). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları 2024. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=nufus-ve-demografi-109&dil=1 (E.T. 27.02.2025).
  • Twentify. Türkiye OTT’ye Isındı, Platform Pazarında Dönüşüm Hızlanıyor,
  • https://www.twentify.com/tr/blog/turkiye-ottye-isindi-medya-dagitim-servisleri-pazarinda-teknolojik-donusuhizlaniyor#:~:text=T%C3% BCrkiy e'nin%20medya%20servis%20aboneli%C4%9Fi,SES%20DE%20 gruplar%C4%B1nda%20bulunan%20hanelerde. (E.T. 27.01.2025).
  • Yoon, S. H., Kim, H. W. ve Kankanhalli, A. (2021). What Makes People Watch Online TV Clips? An Empirical Investigation of Survey Data and Viewing Logs. International Journal of Information Management, 59, 102329.

DİJİTAL TV PLATFORMU SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 88 - 107, 12.03.2025

Öz

İnternetin yaygın hale gelmesi ve bilgi teknolojileri ve dijitalleşme alanında gerçekleşen gelişmelerle birlikte insanların tüketim alışkanlıkları da değişime uğramıştır. Bu değişim medya ve yayıncılık alanında da kendini göstermektedir. İnsanların izleme alışkanlıklar geleneksel TV yayıncılığından dijital TV platformlarına doğru bir kayma eğilimi göstermekte ve dijital TV platformlarının pazardaki önemi her geçen gün daha fazla artmaktadır. Bu çalışmanın amacı dijital TV platformlarının maliyetine yönelik tutum, dijital TV platformlarını kullanma ve izleme kolaylığı ve dijital TV platformlarını satın alma niyeti üzerinde etkili olan faktörleri incelemektir. Bu amaçla Tokat ilinde ikamet eden 397 katılımcı üzerinde bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda dijital TV platformlarının maliyetine yönelik tutum, dijital TV platformlarını kullanma ve izleme kolaylığı ve dijital TV platformu satın alma niyetinin katılımcıların yaşlarına, eğitim durumlarına, internette harcadıkları günlük süre, sosyal medya kullanım durumları, sosyal medyada harcadıkları günlük süre, dijital TV platformlarına abone olup olmadıklarına, abone oldukları dijital TV platformunun türüne ve geçmişte dijital TV platformlarına abone olup olmadıklarına göre farklılaştığı tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Araştırma Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulunun 23.07.2024 tarihli ve 01-33 sayılı kararıyla etik açıdan uygun bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akbaba, A. ve Dal, N. E. (2019). Tüketicilerin Alışverişlerinde Hedonik, Faydacı ve Gösterişçi Tüketim Davranışları Hakkında Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(30), 956-977.
  • Bayrakcı, S. ve Narmanlıoğlu, H. (2021). Türkiye’deki Lisans Öğrencilerinin ve Mezunlarının Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 12(46), 46-67.
  • George, D. ve Mallery, P. (2010), SPSS for Windows Step By Step: A Simple Guide and Reference 17.0 Update (10th ed.), Boston: Pearson.
  • Gökbulut, B. ve Kılıç, F. (2022). Lise Öğrencilerinin Teknoloji Kullanım, Mutluluk ve Mobil Öğrenme Hazır Bulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(83), 1225-1243.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Habib, S., Hamadneh, N. N. ve Hassan, A. (2022). The Relationship Between Digital Marketing, Customer Engagement, and Purchase Intention via OTT Platforms. Journal of Mathematics, 2022(1), 5327626.
  • Kalaycı, Ş. (2018). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Değişkenleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kara, G. ve Kimzan, H. S. (2016). Marka Deneyimi ve Tekrar Satın Alma Niyeti Arasındaki İlişkide Müşteri Tatmininin Rolü. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 73-90.
  • Mulla, T. (2022). Assessing the Factors Influencing The Adoption of Over-The-Top Streaming Platforms: A Literature Review from 2007 to 2021. Telematics and Informatics 69, 101797, doi: 10. 1016/j.tele.2022.101797. Pavlou, P. A. ve Gefen, D. (2004). Building Effective Online Marketplaces With Institution-Based Trust. Information Systems Research, 15(1), 37-59.
  • Rake, R. ve Baul, S., 2017. Over-The-Top (OTT) Market Outlook – 2025, Allied Market Research. https://www.alliedmarketresearch.com/over-the-topservices-market (E.T. 22 Ocak 2025).
  • Sadana, M. ve Sharma, D. (2021). How Over-The-Top (OTT) Platforms Engage Young Consumers Over Traditional Pay Television Service? An Analysis of Changing Consumer Preferences and Gamification. Young Consumers, 22(3), 348-367.
  • Sekaran, U. (2003), Research Methods for Business: A Skill Building Approach. New York: John Wiley. Stoll, J. (2024), Traditional and OTT Pay TV Penetration Rate in Europe 2021-2027.
  • https://www.statista.com/statistics/1383172/pay-tv-penetration-europe/ (E.T. 24 Aralık 2024). Stoll, J. (2024b), OTT Video Revenue Worldwide From 2010 to 2029. Available at: https://www.statista.com/statistics/260179/over-the-top-revenue-worldwide/ (E.T. 24 Aralık 2024).
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Terzi, H. (2016). Postmodern Çağda Müslüman Tüketicilerin Gösterişçi Tüketim Davranışları Üzerine Mukayeseli Bir Çalışma. Journal of History, Culture & Art Research/Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 5(2), 133-148.
  • TÜİK (2025). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları 2024. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=nufus-ve-demografi-109&dil=1 (E.T. 27.02.2025).
  • Twentify. Türkiye OTT’ye Isındı, Platform Pazarında Dönüşüm Hızlanıyor,
  • https://www.twentify.com/tr/blog/turkiye-ottye-isindi-medya-dagitim-servisleri-pazarinda-teknolojik-donusuhizlaniyor#:~:text=T%C3% BCrkiy e'nin%20medya%20servis%20aboneli%C4%9Fi,SES%20DE%20 gruplar%C4%B1nda%20bulunan%20hanelerde. (E.T. 27.01.2025).
  • Yoon, S. H., Kim, H. W. ve Kankanhalli, A. (2021). What Makes People Watch Online TV Clips? An Empirical Investigation of Survey Data and Viewing Logs. International Journal of Information Management, 59, 102329.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aziz Köroğlu 0009-0005-9849-6431

Furkan Sürün 0000-0001-8046-6684

Ali Köroğlu 0000-0003-4021-6300

Yayımlanma Tarihi 12 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2025
Kabul Tarihi 6 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Köroğlu, A., Sürün, F., & Köroğlu, A. (2025). DİJİTAL TV PLATFORMU SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER. Enderun, 9(1), 88-107.